Friday, June 30, 2006
Η άλλη όψη του νομίσματος (updated)
Ενα από τα πλέον συζητήσιμα, αμφιλεγόμενα και ενδιαφέροντα θέματα είναι αυτό που αφορά την παρουσία των κριτικών στο χώρο. Παρότι είμαι σε θέση να γνωρίζω τους διαχωρισμούς της δουλειάς τους μερικές φορές παρορμητικά περισσότερο κάνω ορισμένες ακραίες τοποθετήσεις. Με αφορμή κάποια σχόλια επισκεπτών σε προηγούμενο post ένα από τα πρόσωπα που σέβομαι και εκτιμώ όχι μόνο ως κριτική ματιά και άποψη αλλά και ως συνολική προσφορά στο χώρο μου έστειλε δύο e-mail. Και στα δύο δίνει με πολύ γλαφυρό τρόπο όχι μόνο την άποψη ενός ανθρώπου που ασχολείται χρόνια με το συγκεκριμένο ανικείμενο αλλά και τις ‘’αγωνίες’’ όσων είναι υποχρεωμένοι να κρίνουν και τους διέπει υγιής σκέψη για το βιβλίο και τη λογοτεχνία. Αφού πήρα έγκριση (ουδέποτε δημοσιοποιώ και είναι γνωστό αυτό τα e-mail που λαμβάνω) και σεβόμενος την απαίτηση του(της) επιστολογράφου να μην αποκαλύψω ταυτότητα (χρειάστηκε να αφαιρέσω κάποια σημεία) ‘’ανεβάζω’’ αυτές τις απόψεις που θεωρώ ότι όχι μόνο έχουν τεράστιο ενδιαφέρον, προσωπικά τις θεώρησα ως ‘’κατάθεση ψυχής’’, αλλά θα δώσουν την ευκαιρία για περισσότερο εποικοδομητικό διάλογο επί του θέματος. Ισως σε ορισμένα σημεία χάνεται η ροή του κειμένου αλλά δεν είμαι εκπαιδευμένος στην συρραφή και αυτό δεν είναι λάθος ή ευθύνη του ανθρώπου που μου έστειλε το mail αλλά δική μου υποχρέωση να διαφυλάξω την ανωνυμία. Παρόλα αυτά θεωρώ ότι ακόμη και με αυτή τη μορφή οι απόψεις είναι εξαιρετικές και εξόχως διαφωτιστικές.
‘’Επειδή βλέπω τις ενστάσεις στο blog σου και επειδή εμείς τα έχουμε ξαναπεί ΄΄κριτική’’ θεωρούμε μόνο τις μεγάλες αναφορές σε βιβλία. Τα μικρά είναι αναφορά, παρουσίαση, δηλαδή απλώς κυκλοφορούν. Είναι δυνατόν στο ίδιο φύλο εφημερίδας να γίνουν ταυτοχρόνως 32... κριτικές; Τόσα ακριβώς είναι και τα βιβλία τα οποία αναφέρονται συνήθως σε ένα φύλλο εφημερίδας και στα καλοκαιρινά ή άλλα αφιερώματα ξεπερνούν τα 350!!! Λοιπόν ποιον... ξεγελώ; Και το δίλημα είναι το εξής ούτε καν το αναφέρεις, αφού εκ των πραγμάτων δεν προλαβαίνες ή δεν κρίνεις με την ηλίθια προτεραιότητά σου να το διαβάσεις; Σήμερα έφτασαν στο γραφείο περί τα... 50 βιβλία! Για να γραφτεί ένα αφιέρωμα επιλέγουμε ανάμεσα σε τετραπλάσια και σας ρωτώ, είναι ποτέ δυνατόν να διαβάζω κάθε βράδυ 50! Και εν τοιαύτη περιπτώση τι κάνουμε; Ούτε απλή αναφορά; Νοιώθω τον πόνο των νέων δημιουργών αλλά πρέπει να τους εξηγήσουμε ότι η αναφορά, η βιβλιοπαρουσίαση δεν αποτελεί προσβολή αλλά τιμή και ό,τι ‘’σε επέλεξα ανάμεσα σε πάρα πολλά άλλα!’’. ‘’Σε ξεχώρησα και σε διάλεξα''! Ακόμα και με αυτό το ελάχιστο είναι οι εκλεκτοί και όχι οι αγνοημένοι! Οσοι γράφουν να ξέρουν καλά ότι έχουν μαζί τους τον πιο καλό σύμμαχο του κόσμου: τον χρόνο! Ακόμα και αν... τους αγνοούν, είναι πολύ κακό, όταν πάλι και πάλι και πάλι υπερήφανα και σεμνά (χωρίς να ζητάς τίποτα, όμως υπάρχεις και ξαναυπάρχεις και αφού γράφεις καλά δεν γίνεται παρά να υπάρχεις) θα τους δούνε στο τέλος, δεν γίνεται διαφορετικά. Αλλά σε ΟΛΟΥΣ τους άλλους και θέλω να τους διαδεβαιώσετε, ΕΙΝΑΙ ΤΙΜΗ και η απλή αναφορά. Απλώς εδώ έξω επικρατεί ο κακός χαμός! Στοίβες μιλάμε τα βιβλία. Οποιος γράφει να γράφει λοιπόν, να γράφει με πάθος και λύσσα και πολύ και να μην τον νοιάζει καθόλου αν τον βλέπουν ή δεν τον βλέπουν οι άλλοι. Κάθε βιβλίο έχει τη μοίρα του και πρέπει να έρθει η ώρα του για να ρθει στο φως.
ΥΓ. Κάνει καλό ότι επισημαίνετε καινούργια βιβλία ή άγνωστους συγγραφείς. Γιατί δεν ζητάτε κάτι αντίστοιχο από τους συνομιλητές σας στο μπλογκ; Να γράφουν με αφορμή ένα ποστ σας βιβλία που τους άρεσαν πολύ, που τους άλλαξαν την ζωή, σημερινά η και παλιότερα; Διότι μας αφορά όλους το σύγχρονο συγγραφικό σκηνικό αλλά δεν έχουν και ενδιαφέρον κι εκείνα τα βιβλία που είχαν διαβρωτικές ιδιότητες για τον αναγνώστη; ‘’
Προσωπικά ευχαριστώ το συγκεκριμένο άτομο για την εμπιστοσύνη του (αλλά και την άδεια που μου έδωσε) και θεωρώ ότι όσα παραπάνω διαβάσαμε αποτελούν την ‘’άλλη όψη του νομίσματος’’ αυτή που εμείς οι ‘’απέξω’’ πολλές φορές δεν γνωρίζουμε ή την προσπερνάμε αδιάφορα.
Update
Τις τελευταίες 15 ώρες δεν μπόρεσα να τσεκάρω την αλληλογραφία μου, αφού δεν είχα πρόσβαση στο δίκτυο. Χθες το απόγευμα ο(η) κριτικός που υποστηρίζει όλα τα ως άνω μου έστειλε ένα e-mail. Πέραν των όσων άλλων υποστηρίζει και είναι καθαρά για προσωπική μου χρήση και ενημέρωση παραθέτω αυτούσιο ένα σημείο του κειμένου το οποίο νομίζω ότι διευκρινίζει αρκετά για ένα επίμαχο σημείο των απόψεων...
’’Ανοίγοντας σήμερα τον υπολογιστή μου διαπίστωσα ότι κάτι το είχα εκφράσει λάθος, κυρίως γιατί όταν τα έγραφα όλα αυτά απευθυνόμουν σε σας και δεν ήξερα εκείνη τη στιγμή ότι το κείμενο θα διαβαζόταν δημόσια. Αυτό το περί τιμής. Εννοούσα ότι τους αναφέρω (έστω και μέσα σε μια σειρά- δεν είναι δική μου η απόφαση να είναι και κάποια βιβλία που αναφέρονται σε μια σειρά) για να τους δείξω ότι τους Τιμώ! ΕΚΕΙΝΟΥΣ ΤΙΜΩ, ΟΧΙ ΤΗ ΣΤΗΛΗ ΜΟΥ! Μπορείτε να τους ζητήσετε εκ μέρους μου συγγνώμη γι' αυτή την έκφραση την ατυχή; Εκείνοι τιμούν εμένα κι όχι εγώ αυτούς μέσα από τη στήλη μου. Η ΟΠΟΙΑ ΚΑΙ ΣΑΦΩΣ ΥΠΑΡΧΕΙ, ΕΠΕΙΔΗ ΕΚΕΙΝΟΙ ΥΠΑΡΧΟΥΝ! Εξηγείστε τους σας παρακαλώ για την ατυχή έκφρασή μου και γράψτε ότι για την παρανόηση τους ζητώ συγγνώμη ταπεινά! Πρόχειρο κείμενο, γραμμένο ενδεχομένως βιαστικά, αφού ήταν μια προσωπική επιστολή’’.
Wednesday, June 28, 2006
Ποταμός, Ποίηση και Πρωινό intercity
Το ‘’πρωινό intercity’’ είναι φόρος τιμής στην ποίηση αφού είναι διάχυτη σε όλες του τις σελίδες με αναφορές ακόμη και από Ασλάνογλου ή Γώγου αλλά και Αλβανούς ποιητές. Είναι ένα βιβλίο με δυνατούς συμβολισμούς όπου οι πραγματικοί πρωταγωνιστές δεν είναι οι άνθρωποι αλλά ένα ποτάμι που στο διάβα του σώζει μυστικά και παίρνει ζωές, οι πολυκατοικίες, η βροχή που έρχεται και φεύγει, ρυθμίζοντας επιθυμίες και συμπεριφορές και φυσικά οι ράγες του τραίνου όπου πάνω τους τρέχει το πρωινό Intercity, στο δρόμο για την κάθαρση, τη διαφυγή και την αποκάλυψη ενός καθοριστικού μυστικού. Ο κεντρικός ήρωας δεν μαθαίνουμε ποτέ πόσο ‘’χαρισματικός εκπαιδευτικός’’ είναι, σίγουρα όμως είναι ένας ποιητής που δεν γράφει γιατί ψάχνει τη χαμένη αγάπη της νιότης του και όταν τη βρίσκει μαζί με την έμπνευσή του την ‘’παραμελεί’’. Εκπαιδευτικός και η ίδια η κυρία Λύρη, διάλεξε ένα σχολείο των δυτικών προαστίων ως σημείο αναφοράς, ορισμένες φορές οι χαρακτήρες της είναι ακραίοι (όπως ο νεαρός Αλβανός που ονειρεύεται να γίνει ποιητής) αλλά απόλυτα ταιριαστοί με το περιβάλλον τους και την περιοχή που ζουν, άγνωστη σε μας, τους υπόλοιπους κατοίκους της μεγαλούπολης. Δεν είναι η περιγραφή ενός ‘’γκέτο’’ είναι η αποκάλυψη ψυχών, η αναζήτηση ενός ανεκπλήρωτου παιδικού έρωτα και κυρίως το ‘’πρωινό intercity’’ είναι ένα βιβλίο γραμμένο σε ΣΩΣΤΗ ελληνική γλώσσα. Δεν διέκρινα σπάνια λογοτεχνικά ευρήματα, ούτε κάτι εξεζητημένο στη γραφή αλλά διαβάζοντας το βίωσα μια σχεδόν ξεχασμένη εμπειρία. Γιατί, σπάνια, πια κυκλοφορούν βιβλία, απλά, καλογραμμένα και χωρίς περιττούς μοντερνισμούς ή ‘’φτιαχτή’’ πρόθεση εντυπωσιασμού. Η ένσταση μου, ως αναγνώστη, είναι ότι κυλάει από την αρχή μέχρι το τέλος στο ίδιο μοτίβο η μοναδική ανατροπή του είναι ένα κρυμμένο μυστικό που σώθηκε από την οργή του πλημμυρισμένου ποταμού για να αποκαλυφθεί μερικά χρόνια αργότερα. Δεν είναι δηλαδή βιβλίο έντασης ή ένα καλά καμωμένο παραμύθι αλλά μια απόλυτα καθημερινή (και για αυτό ίσως ξεχωριστή) ιστορία διαφορετικών χαρακτήρων που συνυπάρχουν δίπλα στο ποτάμι ή ταξιδεύουν προς την αλήθεια με το intercity.
Το βιβλίο δεν το βαθμολογώ, αφού σε αντίθεση με τους επαγγελματίες
κριτικούς όταν με συνδέει κάτι με τον δημιουργό του, δεν μπορώ να είμαι
αντικειμενικός. Η κ.Νιόβη Λύρη ήταν και παραμένει τακτική επιστολογράφος μου, έχει συχνά-πυκνά δημοσιεύσει στο blog μου κάποια ποστ, συνεπώς ότι βαθμό και αν έβαζα στο βιβλίο της θα ήταν…παρεξηγήσιμος.
(Update)
Το γράφω εδώ σε πρώτη φάση και σκοπεύω ούτως ή άλλως να επανέλθω με ένα εκτεταμένο post αργότερα. Δεν υπεραμύνομαι των κριτικών (είναι γνωστή η γενικότερη τοποθέτησή και άποψή μου) αλλά πρέπει να ξεκαθαρίσουμε κάτι γιατί ορισμένες φορές πέφτω και ο ίδιος θύμα των παρορμήσεων μου, αν και ξέρω τι περίπου συμβαίνει. Τα έχω με τους κριτικούς που γράφουν κριτική ενώ δεν έχουν διαβάσει το βιβλίο. Ξεκάθαρα πράγματα...Οχι με τους κριτικούς που έντιμα διαχωρίζουν την κριτική από τη βιβλιοπαρουσίαση. Θα επανέλθω επί του θέματος γιατί έχει σημασία να ξέρουμε για ποιό πράγμα μιλάμε και αν πραγματικά το θέλουν οι επισκέπτες του blog να μαζέψω όλες τις εφημερίδες του επόμενου τριημέρου και να γράψω (τουλάχιστον για τις μεγαλύτερες σε κυκλοφορία) τι ακριβώς περιλαμβάνουν και με ποιά μορφή! Οχι με τη μορφή κριτικής στη δουλειά των κριτικών αλλά με τη μορφή χαρτογράφησης των περιεχομένων τους. Περιμένω απόψεις....Είμαι πάντως πρόθυμος τη Δευτέρα να το κάνω για να μην δημιουργούνται αναίτια παρεξηγήσεις και μαζί με τα ξερά καίγονται και τα χλωρά...
Monday, June 26, 2006
Ξεφ(τ)υλλίζοντας....part 56
- Μπήκε σε κανονική λειτουργία πλέον και το http://www.poema.gr/. Ρομαντική και συνάμα φιλόδοξη προσπάθεια να περάσει η ποίηση σε ένα ευρύτερο κοινό μέσω του διαδικτύου. Καλή αισθητική, καλές επιλογές, προσεγμένη γραφή και πολύ μεράκι είναι τα πλεονεκτήματα των συντελεστών του site μεταξύ των οποίων και ένας blogger με...ονοματεπώνυμο! Καλό ταξίδι στο αχανές διαδίκτυο.
- Μια ακόμη συγγραφική φωνή blog-άρει. Η Λεία Βιτάλη αφού ολοκλήρωσε τη συγγραφή του καινούργιου της βιβλίου (σύμφωνα με τα όσα αναφέρει στο site της, άνευ λοιπών διαφωτιστικών λεπτομερειών ο τίτλος θα είναι ’’Ιερή παγίδα’’) αποφάσισε να εκτεθεί επωνύμως και στα blog. Στόχος της όπως το περιγράφει η ίδια (υποκλέπτω τον επίλογο της ιδρυτικής εξαγγελίας της) : ’’Αλλά τι κάνω εγώ τώρα εδώ διαδικτυωμένη; Ένα πείραμα! Θα δοκιμάσω να γίνουν όλα στο φως. Θα προσπαθήσω να πλάσω τη σκοτεινή πρώτη ύλη, όχι μόνη μου στο μισοσκότεινο δωμάτιο, αλλά εδώ, στο φως. Αν δεν το αντέξω, θα σβήσω αυτό το blog’’... Ηδη, οι καλοί βιβλιόφιλοι blogger της επεφύλαξαν εξαιρετική υποδοχή. Αξίζει να την καλωσορίσουμε στην μικρή μας κοινότητα με ένα κλικ στο www.leiavitali.blogspot.com. Φυσικά θα την παρακολουθώ καθημερινά....
- Και μια φωνή από την Κύπρο (δυστυχώς με τις αλλαγές μου χάθηκε το σχόλιο της). Επώνυμη και αυτή, με εκπομπή στον ραδιοφωνικό σταθμό της Κύπρου στο www.anagnostria.blogspot.com. Ευκαιρία να μάθουμε περισσότερα για τους συγγραφείς του νησιού, τη διείσδυση των Ελλήνων συγγραφέων εκεί και γενικά να πλουτίσουμε τις γνώσεις μας για τους Κύπριους βιβλιόφιλους.
- Την πρόταση του ’’Βορέα’’ για να δημοσιευτούν κείμενα μου στο διαδικτυακό περιοδικό που έχει δεν μπορούσα με κανένα τρόπο (έστω και με δεδομένη την έλλειψη χρόνου) να την αρνηθώ. Την θεωρώ εξαιρετικά τιμητική, υπερβολικά -καλύτερα-τιμητική γιατί το επίπεδο της δουλειάς που παρουσιάζουν είναι υψηλότατο. Ετσι, μετά τον Λογόκηπο κείμενο μου υπάρχει και στο www.lexima.gr. Η πρώτη παρουσίαση αφορούσε μια σύγκριση των δύο super ευπώλητων της χρονιάς: ’’Αμίλητα βαθιά νερά’’ της Ρέας Γαλανάκη και ’’Η γυναίκα που πέθανε δύο φορές’’ του Μάνου Ελευθερίου. Ευχαριστώ τον Βορέα και την παρέα του για την τιμή που μου έκαναν.
- Ενα μικρό σχόλιο επί προσωπικού, ζητώντας προκαταβολικά συγνώμη γιατί όσα γράφω παρακάτω ενδιαφέρουν λίγους. Την Κυριακή, δημιουργήθηκε μια αναστάτωση στο blog, αφού αρχικά ήθελα να το μεταφέρω στη wordpress, εκνευρισμένος με κάποιες αλλαγές που προσπαθούσα να κάνω στο template. Αργότερα, με αφορμή ένα mail αποφάσισα να το διαγράψω και στην όλη διαδικασία χάθηκαν κάποια κείμενα (αυτά πιθανώς μπορώ να τα ξαναβρώ) και πολλά σχόλια. Δεν συνηθίζω να...κρύβομαι και ορισμένοι που επισκέφθηκαν το blog κατάλαβαν από ένα πίνακα ζωγραφικής που είδαν ότι είμαι στη διαδικασία της αποχώρησης. Ενα mail από μια φίλη (επώνυμο πρόσωπο στον λογοτεχνικό κόσμο) με την οποία αλληλογραφώ τακτικά ήρθε την κατάλληλη στιγμή για να με κάνει να αλλάξω γνώμη. Εκείνη ξέρει και εκείνη αποφάσισε να συνεχίσω να blog-άρω. Ενας ακόμη λόγος, εξίσου σοβαρός που κράτησε ενεργό το blog, ήταν ότι πριν από μερικές μέρες ένας κύριος (με Κ κεφαλαίο) που σέβομαι και εκτιμώ για τη λογοτεχνική του παρουσία μου ζήτησε κάποιες απόψεις που θα καταχωρηθούν κάποια στιγμή στο έντυπο που εργάζεται. Και δεν ήθελα σε καμία περίπτωση να τον αφήσω εκτεθειμένο να γράφει για έναν ανύπαρκτο blogger. Ζητάω συγνώμη για το... ελλειποβαρές των αρχείων μου αλλά ελπίζω ότι σύντομα θα τα αντικαταστήσω.
Saturday, June 24, 2006
Ξεφ(τ)υλλίζοντας....part 55
Χίλια καντάρια βούτυρο σε σκύλινο τομάρι
Βαθμολογία: 8 (με άριστα το 10)
Friday, June 23, 2006
Post νούμερο 100
200-250 ώρες έρευνας και γραψίματος και αμέτρητες ώρες ανάγνωσης
200-250 τσιγάρα (περίπου 2,5 κατά μέσο όρο το post)
2 μπύρες (αυτές που ήπια όταν έπρεπε να γράψω κακή κριτική για τα βιβλία των αγαπημένων μου Ραπτόπουλου, Χωμενίδη)
20 κριτικές βιβλίων (η μια σε... συνεργασία με τη LadyChill)
46 εξώφυλλα βιλίων
18 φωτογραφίες συγγραφέων
1 φωτογραφία εκδότη
4 φωτογραφίες εκτός λογοτεχνίας
193 αναφορές σε 193 διαφορετικά βιβλία
Παρουσίαση 73 διαφορετικών διαδικτυακών χώρων που αφορούσαν είτε συγγραφείς, είτε είχαν λογοτεχνικό αντικείμενο
9 φωτογραφίες από αυτά τα site
Παρουσίαση 11 blog με θέμα τη λογοτεχνία
Παρουσίαση 4 λογοτεχνικών περιοδικών
Παρουσίαση 4 blog με ’’ανεβασμένα’’ μυθιστορήματα ή διηγήματα από ερασιτέχνες διαδικτυακούς συγγραφείς
675 σχόλια (346 επισκεπτών του μπλογκ και 229 δικές μου απαντήσεις ή τοποθετήσεις)Περισσότερο σχολιασμένα post αυτά της 28ης Μαιου (56 σχόλια, αφορούσε διαγωνισμό παιδικού διηγήματος και τον Γιώργο Σκούρτη) και της 9ης Ιουνίου (41 σχόλια στο θέμα ’’Βιβλία για το καλοκαίρι’’).
Πρώτο σχόλιο στις 12 Φεβρουαρίου από τον Θεσσαλονικιό φωτογράφο Τάσο (tassius.blogspot.com) στο κείμενο που αφορούσε τα αδικημένα εμπορικά βιβλία του 2005.
11.526 επισκέψεις μέχρι αυτή τη στιγμή.
Μάιος 2006: Ο πιο συνεπής μου μήνας με 23 post
8 Ιανουαρίου- 4 Φεβρουαρίου: 27 μέρες δεν έγραψα λέξη λόγω ενός μεγάλου, σε διάρκεια, επαγγελματικού ταξιδιού στο εξωτερικό αλλά και λόγω...απογοήτευσης αφού τότε οι επισκέψεις του μπλογκ σε ημερήσια βάση ήταν...μονοψήφιες.
Τι περιλάμβαναν τα 100 post
54 κείμενα με ειδήσεις, σχόλια κλπ. υπό τον τίτλο ’’Ξεφ(τ)υλλίζοντας’’
20 κριτικές βιβλίων
5 Blog stories (για τους συγγραφείς του διαδικτύου)
19 διάφορα άλλα θέματα
1...επετειακό (το σημερινό)
Λείπει ένα; Αυτό της 5ης Ιανουαρίου που υποχρεώθηκα να ’’διαγράψω’’ (μετά δημόσιας συγνώμης) για τους γνωστούς λόγους.
Πίσω από τις...κουίντες του blog
Μέσα σε αυτό το εξάμηνο πήρα περισσότερα από 1500 μέιλ. Ορισμένα απείρως πιο ενδιαφέροντα από όσα λέγονται ή γράφονται δημόσια στο μπλογκ μου. Είναι γνωστό πλέον ότι η αλληλογραφία μου μένει αυστηρά μυστική εκτός αν εξουσιοδοτηθώ διαφορετικά. Μερικούς από τους χαρακτηρισμούς που μου έστειλαν φίλοι και ’’φίλοι’’ τους συμπεριέλαβα στο προφιλ μου. Κράτησα δύο για την...επέτειο με τους οποίους γέλασα περισσότερο από τους άλλους και ήταν (τα φαινόμενα απατούν σε αυτή την περίπτωση) κομπλιμέντα. Και οι δύο από κυρίες: Σατανικός και πουστόπαιδο!
Ευχαριστώ (από καρδιάς)
Τους ανώνυμους και επώνυμους κατά διαστήματα υβριστές μου γιατί με έκαναν καλύτερο και πιο συνειδητοποιημένο μπλόγκερ.
Τους επώνυμους που με εμπιστεύθηκαν, παρά το δεδομένο της ανωνυμίας μου, με τα e-mail τους και αναπτύξαμε (με τους περισσότερους τουλάχιστον) ένα ουσιαστικό διάλογο που μου πρόσφερε καλύτερη γνώση του χώρου.
Τις κυρίες Λόρη Κέζα (η πρώτη που έκανε δημόσια αναφορά στο μπλογκ μου στο ΒΗΜΑ), Ελένη Γκίκα (απάντησε στην...αθλιότητα μου με ένα από τα πιο γλυκά σχόλια που μου έχουν γράψει), Σταυρούλα Παπασπύρου. Τους μπλόγκερ συγγραφείς ή κριτικούς Αλέξη Σταμάτη, Μάνο Κοντολέων, Βορέα, Βασίλη Ρούβαλη και Σταυρούλα Σκαλίδη που έβγαλαν από την...παρανομία το μπλογκ μου με τα σχόλια τους. Επίσης, τα παιδιά του http://www.logokipos.com/ που με έκαναν....συνένοχό τους στην πολύ όμροφη προσπάθεια τους. Ολοι οι παραπάνω χωρίς να το ξέρουν σε στιγμές που είχα αποφασίσει να τα παρατήσω και να διαγράψω το blog με ένα σχόλιο ή μια κουβέντα τους με έπειθαν να συνεχίσω.Και κυρίως ευχαριστώ όλους εκείνους που με μια γραμμή, μια αράδα, ένα σχόλιο ή απλά μια ματιά σπαταλάνε καθημερινά το χρόνο τους σε αυτό το μπλογκ.
Και επειδή τα πρώτα 100 post είναι τα....δύσκολα δεν ξεχνάμε... Καλό
τοπαρασκήνιο του εκδοτικού χώρου αλλά ακόμη καλύτερη είναι η ανάγνωση ενός βιβλίου.
Tuesday, June 20, 2006
Ενα post που αρνείται να...υπακούσει!
Οσοι διαβάζουν αυτό το blog ξέρουν ότι οι σχέσεις μου με το ποδόσφαιρο και την τηλεόραση είναι περίπου ανύπαρκτες! Συνήθως, όταν ανοίγω το ’’χαζοκούτι’’ το κάνω για συγκεκριμένους λόγους και ένας από αυτούς είναι η εκπομπή του Γιώργου Μητσικώστα στο Alter. Παράλληλα, ενημερώνομαι και για τα βιβλία που εκδίδουν οι Μοντέρνοι Καιροί, εκδοτικός οίκος ιδιοκτησίας Κώστα Γιαννίκου, όπως και ένας ραδιοφωνικός σταθμός, το κανάλι Alter, μερικά θέατρα κλπ κλπ.Φυσικά τα βιβλία που εκδίδουν οι Μοντέρνοι Καιροί (Modern Times στα νεοελληνικά) σπανίως είναι από εκείνα που θα αγοράσω αλλά μου αρέσει το στομφώδες ύφος και ο πομπώδης τρόπος που διαφημίζονται περίπου ως λογοτεχνικά αριστουργήματα υποψήφια τουλάχιστον για το βραβείο Μπούκερ. Ετσι, πριν από λίγες μέρες ακούγοντας τη φοβερά εκφραστική φωνή να λέει ’’Τι συμβαίνει όταν η μητριά μου είναι μικρότερη σε ηλικία’’ και ’’Γιατί οι άντρες προτιμούν γυναίκες από την Ανατολική Ευρώπη;’’ πίστεψα για δευτερόλεπτα ότι διαφήμιζε το Cosmopolitan! Κι’ όμως διαφήμιζε ένα μικρό λογοτεχνικό ’’διαμαντάκι’’ ένα βιβλίο άξιο αναφοράς που δεν ήξερα καν ότι είχε μεταφραστεί στην Ελλάδα και κυκλοφορούσε από τους Μοντέρνους Καιρούς. Πρόκειται για το A short history of tractors in Ucranian που για χάρη της ελληνικής μετάφρασης κυκλοφορεί με το σαφώς πιο πιασάρικο ’’Ερωτας και τρακτέρ από την Ουκρανία’’ το μυθιστόρημα της Μαρίνα Λεβίτσκα το οποίο είχα διαβάσει στα Αγγλικά πέρυσι τον Μάρτιο όταν κυκλοφόρησε στην Αγγλία από τις εκδόσεις Viking και έκανε θραύση. Δεν ξέρω για την ελληνική του έκδοση και τη μετάφραση αλλά η αγγλική έκδοση είναι απόλαυση με απίστευτους διαλόγους που σχεδόν ακους τους πρωταγωνιστές να μιλάνε σπασμένα Αγγλικά με εξαιρετικά δομημένους χαρακτήρες (μόνο στην αρχή μοιάζουν λίγο...ακραίοι), προσεγμένες πληροφορίες για την ιστορία της Ουκρανίας στον 20ο αιώνα και με απολαυστικό φινάλε. Το κοινό του Alter και των Μοντέρων Καιρών πιθανώς θα το αγοράσει για εντελώς λάθος λόγους αλλά είναι βιβλίο που αξίζει μια δεύτερη ματιά...Εστω και αν διαφημίζεται με εντελώς λάθος τρόπο...
- Πληθαίνουν οι λογοτεχνικοί διαδικτυακοί χώροι. Το πολύ αξιόλογο περιοδικό Μήλο που εσχάτως ξεκίνησε μια νέα φάση τυης ζωής του μπλογκάρει. Θα το βρείτε (εκτός από το λινκ που θα προστεθεί στο...πλάι του blog μου) στη διεύθυνση milomagazine.blogspot.com. Επίσης, στην ηλεκτρονική μου διεύθυνση έφτασε και η ενημέρωση για την επίσημη έναρξη λειτουργίας ενός ακόμη site που αφορά την ποίηση με βασικό συντελεστή τον Ιωσήφ Βεντούρα. Οπως επεσήμανε και ο ίδιος ο εμπνευστής της προσπάθειας στην παρουσίαση του σάιτ πρόκειται για την καθέλκυση ενός πλοίου που θα μας ταξιδέψει στην ποίηση. Θα σαλπάρετε λοιπόν στη διεύθυνση http://www.poeticanet.com/ όπου σας περιμένει το... πλήρωμα που αποτελούν ο Βεντούρας, η μεταφράστρια Τιτίκα Δημητρούλια, ο κριτικός λογοτεχνίας Βαγγέλης Χατζηβασιλείου και οι συνεργάτες. Και στις δύο προσπάθειες ευχόμαστε μακροημέρευση (για το Μήλο που ήδη κυκλοφόρησε το 22ο τεύχος του η σταθερή πορεία είναι ήδη δεδομένη) και καλά ταξίδια...
- Πολυγραφότατος αποδεικνύεται ο νεαρός (μόλις 28 ετών) Γιάννης Ζευγώλης. Εδώ και λίγες μέρες στα βιβλιοπωλεία βρίσκεται η δεύτερη δουλειά του με τίτλο ’’Αστεγοσκοπείο’’. Οσοι ενδιαφέρονται να μάθουν τι εστί Ζευγώλης μπορούν να ανατρέξουν στο αρχείο του blog (26 Φεβρουαρίου) όταν γράψαμε για την εξαιρετική πρώτη του δουλειά τη συλλογή διηγημάτων ’’Λογοχανείο’’. Αυτή τη φορά, στο δεύτερο βιβλίο του που κυκλοφορεί πάλι από τις εκδόσεις Μπαρτζουλιάνου καταπιάνεται με ένα ενδιαφέρον θέμα, τις ιστορίες των αστέγων της Αθήνας. Η μοναδική ένσταση που έχουμε είναι ότι ο εκδοτικός οίκος μάλλον βιάστηκε να ρίξει στην αγορά και δεύτερο βιβλίο του σε απόσταση ουσιαστικά 4-5 μηνών από το πρώτο και με τέτοιους ρυθμούς θα ’’κάψει’’ τον αξιόλογο νεαρό. Είναι μάλλον η πρώτη φορά που θυμάμαι πρωτοεμφανιζόμενος συγγραφέας να έχει δύο(!) βιβλία στην αγορά μέσα στον πρώτο χρόνο παρουσίας του.
Αν κάποιος ξέρει γιατί αυτό το ποστ έχει γίνει σαν το γιοφύρι της Αρτας να μου το γράψει παρακαλώ! Το ''ανεβάζω'' βράδυ, για ώρες εμφανίζεται κανονικά και μετά...εξαφανίζεται! Είναι η 4η φορά που το ανεβάζω στο blog και μου έχει σπάσει τα νεύρα! Λες και παίζουμε κρυφτούλι...Και η δουλειά πάει να κλείσει διήμερο.
Saturday, June 17, 2006
Ωδή στον Roger Waters
να βρουν στα διαδικτυακά βιβλιοπωλεία. Έχουμε και γράφουμε:Η πιο δυσκολοεύρετη κυκλοφορία αφορά το βιβλίο ‘’The Wall’’ (εκδόσεις Music Sales Limited) στο οποίο μαθαίνουμε όλες τις λεπτομέρειες και το παρασκήνιο πίσω από τον ιστορικό δίσκο. Έκδοση του 1992. Στο ίδιο πνεύμα αλλά πιο πρόσφατο (1998) το Which One's Pink?: An Analysis of Concept Albums of Roger Waters and "Pink Floyd" του Φιλ Ρόουζ, ενώ το καλύτερο από τα πολλά βιβλία που έχει γράψει ο ίδιος ο Γουότερς είναι το Amused to Death (αφορά τον ομώνυμο δίσκο του) που εκδόθηκε από την Omnibus Press το 1999. Το φαινόμενο Pink Floyd προσεγγίζουν από διαφορετική οπτική γωνία δύο σημαντικά βιβλία. Το Inside Out: A Personal History of Pink Floyd (πρόσφατη κυκλοφορία, μόλις του 2005) γραμμένο από το μέλος της μπάντας Νικ Μέισον και το The "Pink Floyd" Odyssey: Saucerful of Secrets του Νικόλας Σνάφερ, που κυκλοφόρησε την ίδια εποχή πάνω κάτω. Τέλος, για τους φανατικούς της μπάντας από τον Οκτώβριο του 2005 κυκλοφορεί και η Εγκυκλοπαίδεια των Πινκ Φλόιντ από τις εκδόσεις Apogee Books όπου μέσα σε 450 σελίδες υπάρχουν τα πάντα ή σχεδόν τα πάντα για το θρυλικό γκρουπ με την υπογραφή του Βέρνον Φιτς.
Thursday, June 15, 2006
Ξεκίνημα με υποσχέσεις
Διαβάζοντας είτε στο blog των εκδόσεων, είτε στις...πολυθρόνες των μεγάλων βιβλιοπωλείων δύο τρία διηγήματα είναι αλήθεια ότι περιμέναμε περισσότερο όταν βυθιστήκαμε στα ενδότερα. H συνολική, πάντως, προσπάθεια αφήνει υποσχέσεις και στη λογοτεχνική του συνέχεια όποτε αυτή έρθει ο Χαριάτης θα πρέπει να δοκιμαστεί σε ένα ενιαίο μυθιστόρημα και να αποδείξει τι ακριβώς πρέπει να περιμένουμε από την επόμενη μέρα του. Λογικά, η μυθολογία του hangover πρέπει να έχει εξαντληθεί οπότε θα δοκιμαστεί και η ποικιλία εμπνεύσεων.Ξεχώρισα από τα 25 διηγήματα ως άξια αναφοράς και ανάγνωσης περίπου τα μισά. Καλύτερες στιγμές του τα Easy Rider (ατυχής έμπνευση να είναι το εναρκτήριο του βιβλίου αφού είναι και το καλύτερο, δημιουργώντας βαθμιαία την αίσθηση της ’’φθοράς’’ για όλα τα υπόλοιπα), ’’Το νόημα της ζωής’’, ’’Το άγχος της επιτυχίας’’, ’’Μια από τα ίδια’’, τα νοσταλγικά-συγκινητικά ’’Reunion'', ’’Η αξία της αναμονής’’, τα πολύ προσωπικά ’’Ο αποχωρισμός’’, ’’Αγονη γραμμή’’, τα παρανοικά-σουρεαλιστικά ’’Superman και Coca Cola'', ’’Χαμηλή πτήση’’, τη ρεαλιστική ’’Λίλα’’ και τη βλάσφημη ’’Θεούσα’’.
Βαθμολογία: 5 (με άριστα το 10) και ευχές για καλύτερη
συνέχεια...
Tuesday, June 13, 2006
Σεξ δίχως...οργασμό!
Αυτή ακριβώς η έκφραση, τη διάβασα πρόσφατα σε άλλο βιβλίο αλλά δεν θυμάμαι σε ποιο, ας με συγχωρέσει ο συγγραφέας του, μου ήρθε στο μυαλό κλείνοντας το βιβλίο της Σοφίας Νικολαϊδου ’’Ο μωβ μαέστρος’’ (εκδόσεις ΚΕΔΡΟΣ). Περίπου για 150 σελίδες το βιβλίο καθηλώνει τον αναγνώστη του, σε βαθμό που άρχισα να πιστεύω ότι η Νικολαϊδου είχε ξεπεράσει την αριστουργηματική προ τετραετίας καλύτερη δουλειά της τον ’’Πλανήτη Πρέσπα’’. Οι τελευταίες 50-80 μοιάζουν γραμμένες από κάποια…άλλη γραφίδα, λιγότερο ευρηματική και ταλαντούχα, το βιβλίο ’’κάθεται’’ και καταλήγει σε ένα παντελώς άνευρο φινάλε που το αδικεί κατάφορα. Αδικεί κατάφορα τις προηγούμενες 150 σελίδες που είναι αριστουργηματικά γραμμένες και δομημένες, με τη Νικολαϊδου σε μεγάλη φόρμα να περιγράφει ανθρώπους (κυρίως) της νύχτας με μαεστρία, χωρίς να τους καταβαραθρώνει αλλά χωρίς να τους κάνει και κατ’ ανάγκη κυνηγούς της άπιαστης αρετής. Παρ΄ όλα αυτά οι χαρακτήρες μαεστρικά τακτοποιημένοι στις σελίδες του βιβλίου ξεφεύγουν από τη λογική της απλής νεοελληνικής ’’καρικατούρας’’, παγίδα στην οποία πέφτουν με μεγάλη συχνότητα οι συγγραφείς της γενιάς της Νικολαϊδου.Ενας ιδιοκτήτης νυχτερινών μαγαζιών με κόσμο να τον περιτριγυρίζει, εξωστρεφής αλλά απελπιστικά μόνος ως το τέλος, μια καταθλιπτική μητέρα, μια δύστροπη επικοινωνιακά κακομαθημένη κόρη, ένας μπάρμαν με πτυχίο φιλοσοφίας, ένας Ρώσος λαθρέμπορος και νταβατζής, μια Ρωσίδα μπαλαρίνα συνδέονται με σχέσεις ζωής πολύ χαλαρές που ειδικά όσον αφορά την οικογένεια γίνονται ισχυρές μετά θάνατο. Η Νικολαϊδου κυνική στην αφήγηση της για 150 σελίδες κόβει με λεπίδι τα σώψυχα
των ηρώων της. Αλλά μέχρι εκεί…Ο αριστουργηματικός Πλανήτης Πρέσπα θα μείνει μέχρι το επόμενο βιβλίο το όριο που θα κυνηγάει να ξεπεράσει η Νικολαϊδου, που πριν από 7-8 χρόνια μοίρασε και ευτυχώς συντήρησε τις υποσχέσεις της πρωτοεμφανιζόμενης με τη συλλογή ’’Ξανθιά πατημένη’’. Αν και προσωπικά θεωρώ ότι η καλύτερη δουλειά της ήταν η μετάφραση-επιμέλεια πριν από μερικά χρόνια στο βιβλίο του Νικ Κέιβ ’’Μπαλάντες για φόνους και άλλα τραγούδια’’…Στον Μωβ Μαέστρο η Νικολαϊδου προσπάθησε να ξεμπλέξει με το θέμα της μοναξιάς, της οικογένειας, ενδεχομένως με τα υπαρξιακά ερωτήματα που περιτριγυρίζουν και την ίδια καθώς οδεύει προς τα….40 (Δεν μαρτυράμε την ηλικία μιας κυρίας αλλά την αποκαλύπτει η ίδια στο βιογραφικό της οπότε…). Σε όσους δεν έχουν ξαναδιαβάσει βιβλίο της ο Μωβ Μαέστρος θα αρέσει. Στους (αρκετούς) φανατικούς της όχι… Διαλέγω περίπου το μέσο δρόμο.
Βαθμολογία: 5,5 (με άριστα το 10)
Monday, June 12, 2006
Ξεφ(τ)υλλίζοντας...part 52
- Την αναφορά στην Σταυρούλα Παπασπύρου δεν την έκανα ως ανταπόδοση γιατί σε κάποια άλλη σελίδα που αναφέρεται στα μπλογκ προτείνει το blog μου στα άξια επίσκεψης παρέα με αυτά των Νίκου Δήμου, Αλέξη Σταμάτη, του ’’αφηγητή’’, του old boy κλπ. Είναι γνωστό ότι αναπαράγω όσα σχόλια πέφτουν στην αντίληψή μου, ευχαριστώ για τα καλά λόγια (χωρίς να ανταποδίδω από υποχρέωση) και δεν έχω πρόβλημα να αναδημοσιεύσω και αρνητικά σχόλια για το blog μου.Δηλώνω πάντως και δημόσια ότι με κολάκεψε η αναφορά στο Λέξημα (http://www.lexima.gr/) όχι μόνο γιατί προέρχεται από τον ’’Βορέα’’ αλλά κυρίως γιατί εκτιμώ και το επίπεδο του διαδικτυακού περιοδικού και τη δουλειά που κάνουν οι συντελεστές του. Αυτό το αναδημοσιεύω: ’’Από την μπλογκόσφαιρα η πρώτη μας πρόταση και φυσικά το blog του Reader's Digest, με ενδιαφέρουσες παρουσιάσεις βιβλίων αλλά και την εποικοδομητική κριτική του σε έντυπα και εφημερίδες. Αυτό που τον διαχωρίζει από πολλές ανάλογες προσπάθειες είναι το ήθος και το ύφος που χαρακτηρίζει τα κείμενά του και δεν είναι τυχαίο το γεγονός ότι έχουν αναφερθεί σε αυτόν αρκετές έγκριτες στήλες περιοδικών και εφημερίδων με εγκωμιαστικά σχόλια’’…
- Η Ελευθεροτυπία πάντως με δύο αναφορές στα blog άναψε φωτιές στην κοινότητά μας…Εκτός από το άρθρο της κ.Παπασταύρου υπήρχε και ένα ακόμη στο ’’Ε’’ που δημιούργησε συζητήσεις. Χωρίς να μπω στην ουσία του θέματος διότι δεν με αφορά παραπέμπω κάθε ενδιαφερόμενο στο site του Πιτσιρίκου (pitsirikos.blogspot.com) για να μάθει τι ακριβώς συνέβη. Κρατάω από το δισέλιδο της κ. Παπασταύρου κάτι που ήταν γνωστό στους κύκλους των bloggers αλλά πρώτη φορά δημοσιεύθηκε σε έντυπο. Εκτός των δύο βιβλίων (Κουρούνα, Πιτσιρίκος) ο εκδοτικός οίκος ΜΑΡΑΘΙΑ ετοιμάζει άλλα τέσσερα βιβλία με συγγραφείς bloggers. Του Πάνου Ζέρβα (Τα μυστικά του κόλπου, http://www.tamystikatoukolpou.blogspot.com/), της Αλεξάνδρας Σταμάτη (Το χημείο του παρακράτους, http://www.toximeio.blogspot.com/), της Λίλυ (A woman in this city, http://www.womansown.blogspot.com/) και της Vista (Σύντομες, παράλογες, αστυνομικές σουρεαλιστικές και άλλες ιστορίες, http://www.vistam.blogspot.com/). Εύχομαι καλή επιτυχία και στους έξι αν και ο χώρος της λογοτεχνίας είναι δύσκολος και παράξενος για τους αμύητους. Το ανακάλυψε ο ’’πιονιέρος’’ Πιτσιρίκος που λέει στο σχετικό αφιέρωμα: ’’Πάντως ήμουν αφελής. Δεν είχα ιδέα ότι τα βιβλιοπωλεία έχουν καταντήσει σουπερμάρκετ, κι ότι η τοποθέτηση των τίτλων στον πάγκο ή στην βιτρίνα είναι αποτέλεσμα οικονομικής συναλλαγής’’. Γι’ αυτό, ακριβώς το λόγο και για μερικούς ακόμη έγραψα πριν από μερικές μέρες κινδυνεύοντας να παρεξηγηθώ, ότι είδα καλές επιλογές σε βιτρίνες και προτάσεις των μεγάλων βιβλιοπωλείων. Επίσης, από όλη αυτή τη blog-ολογία, προέκυψαν και δύο ακόμη νέα: Ο Πιτσιρίκος ετοιμάζει και μυθιστόρημα, ενώ ο Νίκος Δήμου σκοπεύει να εκδώσει (και αυτός) τα σχόλια του από το άκρως επιτυχημένο blog του σε βιβλίο.
- Εξαιρετικό ήταν το άρθρο του Διονύση Χαριτόπουλου (δεν κάνω πλάκα, ούτε φυσικά ειρωνεύομαι όταν μιλάω για τα γραπτά κάποιου) στα ΝΕΑ του Σαββάτου! Αναφέρεται σε μια άγνωστη ιστορία που συνέβη στη διάρκεια της επιστράτευσης του 1974 αλλά επειδή η συνήθεια είναι δευτέρα φύση ο κ.Χαριτόπουλος αφήνει κάπως ημιτελή την ιστορία του. Μου άρεσε πάντως εκτός από το συγκινητικό της αφήγησης και το τέλος του άρθρου του: ’’Επειδή είμαστε πρόσωπα, και όχι τυχαία άτομα, υπάρχουμε εν χώρω και χρόνω με δικός μας ήθος και έθος. Άλλωστε, η ανθρώπινη ποικιλία τρόπων, αισθημάτων, εμπειριών, και έκφρασης συνιστά τη διαφορετικότητα, που είναι ζωή και ευλογία, δίνει μορφή και περιεχόμενο στον κάθε άνθρωπο ξεχωριστά’’…Μια φορά που ο κ.Χαριτόπουλος δεν άντλησε (ανατρέχω σε παλαιότερες δηλώσεις του) έμπνευση από την πλούσια καθημερινότητά του (πάντα σύμφωνα με δηλώσεις του στο ΒΗΜΑ) ’’κέντησε’’ με το γραπτό του.
Thursday, June 08, 2006
Ξεφ(τ)υλλίζοντας...part 51 (Μια διαφορετική βιτρίνα!)
Αύριο: Μια μικρή ’’πρωτιά’’ του blog. Τι ακριβώς περιλαμβάνει το καινούργιο βιβλίο-έκπληξη που συνυπογράφουν Φωτεινή Τσαλίκογλου και Μαργαρίτα Καραπάνου και κυκλοφορεί τη Δευτέρα από την Ωκεανίδα. Και μαζί οι πρώτες προτάσεις του blog για τα βιβλία του καλοκαιριού και της...παραλίας.
Sunday, June 04, 2006
Ξεφ(τ)υλλίζοντας...part 49
Πριν λίγο καιρό, βρέθηκε στο δρόμο της ένας μικρός εκδοτικός οίκος, οι εκδόσεις Καλυδών και κυκλοφόρησαν το βιβλίο της. Τότε, περίπου η Κατερίνα άνοιξε και το μπλογκ της ως ’’Κυκλάμινο του βουνού’’ και μου έστειλε ένα μέιλ ρωτώντας με τι έπρεπε να κάνει. Ήθελε να δηλώσει την ταυτότητά της, να μιλήσει με τους επισκέπτες για το βιβλίο της αλλά από την άλλη φοβόταν ότι θα την κατηγορήσουν για ’’διαφήμιση’’! Προσέξτε ευαισθησίες…Την ώρα, που οι μεγαλο-συγγραφείς διαπλέκονται με μεγαλο-κριτικούς μια γυναίκα που δεν αισθάνεται καν συγγραφέας σκέφτεται αν στο δικό της μπλογκ είναι θεμιτό να γράψει για το δικό της βιβλίο! Της απάντησα ότι δεν είχε τίποτα να φοβηθεί και της υποσχέθηκα ότι θα ψάξω να βρω το βιβλίο της για να γράψω χωρίς να προδώσω την ιδιότητά και την ταυτότητα της ως blogger.
Δυστυχώς, το βιβλίο όσο και να το έψαξα, όπου και να ρώτησα δεν το ανακάλυψα. Το ίδιο ακριβώς έγινε με πολλούς φίλους ή συγγενείς της, αφού οι εκδόσεις Καλυδών, μικρή εταιρεία, ακολουθεί την μοίρα όλων των εκδοτικών οίκων του είδους που δεν βρίσκουν καν δρόμο για μαζική παρουσία των λιγοστών βιβλίων που εκδίδουν σε ετήσια βάση. Και σε όλα τα βιβλιοπωλεία μόνο με παραγγελία μπορεί κάποιος να προμηθευτεί το βιβλίο. Και αφού η Κατερίνα είδε ότι δεν μπορούσε να κάνει διαφορετικά αποκάλυψε η ίδια προχθές το μικρό μυστικό της στο blog. Κάντε μια επίσκεψη στη διεύθυνση kyklaminovounou.blogspot.com για να διαβάσετε και αποσπάσματα του βιβλίου αλλά και τη μικρή αλλά πολύ ενδιαφέρουσα ιστορία της. Και επειδή, η Κατερίνα δεν διαθέτει ούτε τις μίνιμουμ τεχνικές γνώσεις και δεν ξέρει τον τρόπο να ’’μεταφέρει’’ το εξώφυλλο του βιβλίου στο blog της το κάνω για λογαριασμό της στο δικό μου.
- ’Ενας ακόμη συγγραφέας blog-άρει πλέον. Ο Δημήτρης Μαμαλούκας έγραψε το εξαιρετικό βιβλίο ’’Η απαγωγή του εκδότη’’ (εκδόσεις Καστανιώτη) που κυκλοφόρησε με αρκετή επιτυχία πέρυσι αλλά αυτή δεν είναι η μοναδική δουλειά του. Είναι αυτή που έχω διαβάσει…Εισχώρησε στον κόσμο των blog και θα μας κρατάει συντροφιά στη διεύθυνση mamaloukas.blogspot.com.
-Ενδιαφέρουσα άποψη από φίλη συγγραφέα… ’’Να προσέχουν οι συγγραφείς τις φωτογραφίες και τα βιογραφικά τους αφού πλέον όλα αυτά τα στοιχεία κυκλοφορούν για χρόνια ολόκληρα στο διαδίκτυο. Ειδικά στο βιογραφικό να φροντίζουν να υπάρχει πλήρης κατάλογος των έργων τους’’. Συμφωνώ απόλυτα…
Thursday, June 01, 2006
Ξεφ(τ)υλλίζοντας....part 48
Στα μέσα της δεκαετίας του ’90 το μυθιστόρημα της Αλκης Ζέη ’’Η αρραβωνιστικιά του Αχιλλέα’’ γνώρισε τεράστια επιτυχία και το βιβλίο που συνεχίζει να κυκλοφορεί από τις εκδόσεις ΚΕΔΡΟΣ και έχει φτάσει τις 28 εκδόσεις επίσης παίρνει το δρόμο για τη μικρή οθόνη. Λογικά, αυτό θα φέρει ένα δεύτερο κύκλο πωλήσεων 11-12 χρόνια μετά την πρώτη έκδοση του βιβλίου.Η εταιρεία παραγωγής του Κώστα Κουτσομύτη έχει αγοράσει (μετά τις δοκιμασμένες συνταγές των τελευταίων ετών) αρκετά δικαιώματα μεταφοράς βιβλίων. Ο σκηνοθέτης έχει αποκλειστικό συμβόλαιο με τον Alpha, άρα εκεί θα προβληθούν όλα τα σίριαλ.
Το πρώτο χρονικά σίριαλ θα είναι βασισμένο στο κλασικό έργο του Αγγελου Τερζάκη ’’Η Πριγκιπέσα Ιζαμπώ’’ (άλλο ένα βιβλίο της ΕΣΤΙΑΣ) που έχει ξεπεράσει τις 20 εκδόσεις! Σίριαλ εποχής αφού αφορά το μεσαίωνα στη Νάξο και τον Μυστρά. Φυσικά, ο αγαπημένος συγγραφέας του Κουτσομύτη είναι ο Μουρσελάς και η συνεργασία τους ελπίζουν ότι μετά τα ’’Βαμένα κόκκινα μαλλιά’’ θα αναδείξει ένα λιγότερο γνωστό του ευπώλητου συγγραφέα το ’’Κλειστό λόγω μελαγχολίας’’ που κυκλοφόρησε το 1999 από τον ΚΕΔΡΟ.
Εργο εποχής θα είναι και η μεταφορά του ’’Πριμαρόλια’’ της Αθηνάς Κακούρη από τον Κουτσομύτη. Βιβλίο που κυκλοφόρησε από την Εστία το 1998 και πραγματεύεται την ιστορία των σταφιδέμπορων της Πάτρας λίγο πριν το 1900!
Ενα από τα λιγότερο εμπορικά βιβλία του γιώργου Πολυράκη το ’’Συνάντηση με το χθες’’ (έφτασε μόλις στην...6η έκδοση από το 2001 που πρωτοκυκλοφόρησε από τον ΨΥΧΟΓΙΟ) είναι το τελευταίο που αγοράστηκε από τον Κουτσομύτη. Ο Πολυράκης ένας από τους συγγραφείς που αγνοείται συστηματικά από τους κριτικούς εξασφαλίζει έτσι και την πρώτη (αν δεν κάνω λάθος) τηλεοπτική μεταφορά έργου του.
Η Βάνα Μπάρμπα, επίσης στον Alpha, θα υποδυθεί μια πόρνη την εποχή της Τρούμπας. Ολα αυτά θα προκύψουν από την μεταφορά του βιβλίου της Χρύσας Δημουλίδου ’’Τα δάκρυα του Θεού’’. Το βιβλίο κυκλοφόρησε πέρσι από τον Λιβάνη και σημείωσε εντυπωσιακές πωλήσεις, ενώ οι αναγνώστες του μάλλον θα ικανοποιηθούν από την τηλοπτική διασκευή αφού το σενάριο θα υπογράψει η ίδια η συγγραφέας! Επίσης ο Alpha θα μας ξαναθυμίσει τις θρυλικές αστυνομικές ιστορίες του γιάννη Μαρή που θα μετατραπούν σε αυτοτελή επεισόδια. Το ρόλο του αστυνόμου Μπέκα (μόνιμος ήρωας των ιστοριών του Μαρή) θα υποδυθεί ο Ιεροκλής Μιχαηλίδης...
- Είδα ένα μικρό σχόλιο στο Βήμα της Κυριακής δίπλα στη στήλη των ευπώλητων με τα αρχικά Ν.Μ. (Νίκος Μπακουνάκης να υποθέσω..) για την παρουσία του ’’Φάδερ Ημών’’ του Μάνου Βουράκη στα....ψηλά των ευπώλητων. Υποστηρίζει την άποψη ότι το βιβλίο διαφημίστηκε ’’στόμα με στόμα’’... Για μια ακόμη φορά αποδεικνύεται ότι η ελίτ των κριτικών μας αδυνατεί να προσεγγίσει οποιαδήποτε νέα τάση στην οποία προσθέτει πολύ βολικά την ταμπέλα ’’μη λογοτεχνία’’ και την αγνοεί! Οσα γράφω στη συνέχεια δεν αφορούν αποκλειστικά τον Ν.Μ. (για να μην παρεξηγηθώ) αλλά γενικά όλους τους mainstream κριτικούς. Φυσικά, το φαινόμενο Βουράκης μόνο ’’στόμα με στόμα’’ δεν διαφημίστηκε! Η Ωκεανίδα από την πρώτη μέρα της κυκλοφορίας έβαλε ολοσέλιδες διαφημίσεις στον τύπο. Το εξαιρετικής έμπνευσης εξώφυλλο με την ’’διαστρέβλωση’’ του έργου του Μιχαήλ Αγγελου ήταν τόσο επιτυχημένο ώστε αποτέλεσε και ντεκόρ μεγάλου καταστήματος στο Κολωνάκι!Οι μόνοι που συνεχίζουν να ασχολούνται ’’στόμα με στόμα’’ με το βιβλίο που είναι στις προτάσεις όλων των μεγάλων βιβλιοπωλείων και σε περίοπτη θέση στα ράφια τους είναι οι κριτικοί! Βλέπετε, η μοντέρνα προσέγγιση του Βουράκη σε ένα θρησκευτικό ζήτημα τους υποχρεώνει να τον... αγνοήσουν! Μισή αράδα κριτική δεν έχει γραφτεί στα σοβαρά έντυπα, ούτε καν αρνητική! Σε πείσμα αυτής της.... σύμπτωσης (;) το βιβλίο συνεχίζει να πουλάει και ο Βουράκης προστίθεται από νωρίς στην ίδια λίστα με τον Πολυράκη και τον Καρακάση... Τώρα, πως γίνεται άνευ κριτικής να μπαίνει η ταμπέλα ’’φτηνή λογοτεχνία’’ ή ’’μη λογοτεχνία’’ σε ένα βιβλίο είναι άλλη συζήτηση. Διότι προφανώς οι αξιότιμοι κριτικοί μας έχουν μάθει και έχουν συνηθίσει να ασχολούνται με μια δουλειά όταν πρόκειται να την εκθειάσουν και να την προβάλλουν για λόγους δημοσίων σχέσεων, υποχρέωσης στον συγγραφέα-συνάδελφο τους ή στον εκδοτικό του οίκο. Σταματάω εδώ απλά γίνεται αντιληπτό προς πάσα κατεύθυνση τι εννοώ... Αλλά και ποιούς εννοώ... Περιμένω απλά να δω τον θαραλέο που θα σπάσει τη συνομωσία της σιωπής και θα... ακουμπήσει το ’’καυτό’’ βιβλίο.