Ελληνική λογοτεχνία

'Η ζωή είναι πολύ σύντομη για τα καλά βιβλία, πρέπει να διαβάζουμε μόνο εξαιρετικά βιβλία''. Τίμπορ Φίσερ (Under the frog)

Sunday, May 13, 2007

 

Ξεφ(τ)υλλίζοντας...part 91 (Κάτι διάβασα, κάτι άκουσα, κάτι μου είπαν να σας πω...)

Πάντοτε, η ανάγνωση των Κυριακάτικων εφημερίδων προσφέρει μερικά ενδιαφέροντα συμπεράσματα σχετικά με τις βιβλιοφιλικές-λογοτεχνικές στήλες και σελίδες. Ιδού τι αλίευσα…
Δεν ξέρω αν είναι μόνιμη η κατάργηση αλλά σίγουρα αποτελεί απογοήτευση η απουσία του περιοδικού Heart από τη σημερινή έκδοση του Ελεύθερου Τύπου. Πάντοτε περιείχε τέσσερις πέντε καλές σελίδες για το βιβλίο. Μετατράπηκε σε ένα ’’φτωχό’’ άχρωμο δισέλιδο αφιερωμένο σε όλες τις τέχνες στο εσωτερικό της εφημερίδας. Προφανώς, οι συμβουλάτορες και το ακριβοπληρωμένο κονκλάβιο διευθυντάδων της κυρίας Αγγελοπούλου έκρινε ότι η λογοτεχνία και οι τέχνες γενικότερα είναι περιττή πολυτέλεια για τη νέα ανανεωμένη μορφή της εφημερίδας την οποία σχεδιάζουν εδώ και μήνες αλλά δεν την έχουμε δει ακόμη στην πράξη. Προφανώς, τα ενδιαφέροντα της νέας ιδιοκτήτριας του Ελεύθερου Τύπου απέχουν παρασάγγες από τη λογοτεχνία και εστιάζονται στην πολιτική και το life style…
Το περιοδικό της Ελευθεροτυπίας είχε ένα ενδιαφέρον πολυσέλιδο αφιέρωμα στους νέους, κάτω των 30, δημιουργούς (τραγουδιστές, ηθοποιούς κλπ.). Από το χώρο της λογοτεχνίας επελέγησαν δύο νεαροί: Δεν έχω ένσταση ούτε αμφισβητώ τα κριτήρια επιλογής του Δημήτρη Καλαβρή (πρώτο του βιβλίο φέτος από το Μεταίχμιο ο ’’Άγγελος τιμωρός’’). Λίγο πιο πίσω είδα το όνομα και της φωτογραφία της Μαρίας Κωτίδου. Και δίπλα ο τίτλος συγγραφέας! Όσο και να έψαξα στη μνήμη μου το όνομα δεν μου έλεγε τίποτα. Στο τέλος του ρεπορτάζ λύθηκε το μυστήριο. Η νεαρή κυρία Κωτίδη ΘΑ ΕΚΔΩΣΕΙ την πρώτη της δουλειά σύντομα από τον Κέδρο. Μπορεί, όντως, όπως προβλέπεται να είναι εξαιρετική και με μεγάλο μέλλον στη λογοτεχνία. Απλές ερωτησούλες: Οι ρεπόρτερ της Ελευθεροτυπίας δεν ξέρουν άλλους δημιουργούς κάτω των 30 που ήδη να έχουν εκδώσει βιβλία. Εύκολα μπορώ να γράψω πέντε έξι βιβλία από αυτά που έχουν κυκλοφορήσει τους τελευταίους 5-6 μήνες! Και είναι ήδη στα βιβλιοπωλεία με σημαντικότερη περίπτωση αυτή του Γ. Ζευγώλη που εξέδωσε δύο μαζεμένα βιβλία και το Αστεγοσκοπείο πήρε και καλές κριτικές! Αν δεν τους ξέρουν οι ειδικοί τότε επιβεβαιώνεται αυτό που υποστηρίζω από την πρώτη μέρα του μπλογκ. Ότι αγνοούν το συνολικό εύρος της βιβλιοπαραγωγής. Αν τους ξέρουν γιατί προτιμούν μια ανέκδοτη συγγραφέα; Να υποθέσω αυθαίρετα ότι είναι ΚΑΙ θέμα του ποιος εκδοτικός οίκος βρίσκεται πίσω από τον καθένα;
Μια σελίδα συνέντευξη της διευθύντριας του Ε.ΚΕ.ΒΙ. Κατρίν Βελισσάρη στον υπεύθυνο του λογοτεχνικό ενθέτου Νίκο Μπακουνάκη στο Βήμα. Παρότι θα ήταν άψογη και σε γαλλική γλώσσα η συνέντευξη είναι καλογραμμένη και με ερωτήσεις εύκολες και βατές για να προβληθεί το έργο του Ε.ΚΕ.ΒΙ. Κουβέντα φυσικά για τις εκπομπές Πιβό στην κρατική τηλεόραση και για το κόστος του ενός εκατομμυρίου ευρό. Για το θέμα δεν έχουν απαντήσει ούτε το Ε.ΚΕ.ΒΙ. ούτε η κρατική τηλεόραση. Να υποθέσω ότι είναι αφ’ υψηλού σνομπισμός μιας ανακρίβειας ή επιβεβαιωτική σιωπή;
Στο Έθνος και στις συνεντεύξεις των blogger πήρε σειρά ο Θεσσαλονικιός Simon. Θυμηθείτε το πολύ καλό μυθιστόρημα που έχει ανεβάσει με τίτλο Σκυλιά στη βροχή στη διεύθυνση spidertale.blogspot.com. Κι’ αυτός δημιουργός κάτω των 30 είναι αλλά έχει ήδη….αυτοεκδοθεί έστω και διαδικτυακά!
- Φεύγουμε από τα έντυπα και πάμε στα ηλεκτρονικά…Τελείωσαν τα γυρίσματα του σίριαλ Τυφλόμυγα (έγιναν όλα στο Λαύριο) βασισμένου στο ομώνυμο βιβλίο της Ευγενίας Φακίνου και θα παιχθεί μάλλον από Σεπτέμβριο στον Alpha. Φίλος που δουλεύει στην εταιρεία παραγωγής του σκηνοθέτη του σίριαλ Κώστα Κουτσομύτη μου ορκιζόταν πριν λίγες μέρες ότι δεν έχουν γίνει εντυπωσιακές αλλαγές σε σχέση με το βιβλίο. ’’Μόνο οι απαραίτητες τηλεοπτικές προσαρμογές για να αποκτήσει μεγαλύτερη δράση και ένταση’’…Για να δούμε. Την ώρα που όλοι έβλεπαν το κιτσάτο πανηγυράκι της Eurovision στο τρίτης διαλογής Blue Sky ο Βασίλης Βασιλικός έδινε μια εξαιρετική συνέντευξη. Ανθρώπινος όσο ποτέ μίλησε για τα όνειρα του τα παιδιά και προανήγγειλε το…115ο βιβλίο του! Πάντοτε οι άνθρωποι του πνεύματος στην Ελλάδα παίζουν στη... Δεύτερη εθνική κατηγορία και η μουσική υποκουλτούρα της Eurovision prime time!
- Λέγεται Νίκος Τσουβαλάς και μέχρι πριν λίγες μέρες ανέλαβε επίσημα τη γενική διεύθυνση των Ελληνικών Γραμμάτων. Μετάταξη από τον ΔΟΛ στα Εξάρχεια αφού ήταν υπεύθυνος για τα περιοδικά του ομίλου. Ευτυχώς, το σενάριο που έλεγε….Θανάσης Λάλας δεν υλοποιήθηκε. Το πρώτο μέλημα του νέου διευθυντή είναι να βρει υπεύθυνο για τον τομέα της ελληνικής λογοτεχνίας και να μάθει πόσοι συγγραφείς από το δυναμικό των Ελληνικών Γραμμάτων συνεχίζουν ή ήδη έχουν σηκώσει άσπρο μαντήλι. Ήδη καταγράφηκε μια σημαντική απώλεια αφού ο Πάνος Καρνέζης μετακόμισε στον Λιβάνη. Στο μεταξύ, οι…πρώην των Ελληνικών Γραμμάτων θα αναγγείλουν στη Θεσσαλονίκη στο πλαίσιο της Διεθνούς Έκθεσης Βιβλίου τη δημιουργία του νέου εκδοτικού οίκου με το όνομα ’’Τόπος’’. Λέγεται ότι έχουν εξασφαλίσει τεράστιο ποσοστό (πάνω από 70%) των συγγραφέων που συνεργάστηκαν στα Ελληνικά Γράμματα ίσως γιατί τη σειρά των ελληνικών βιβλίων θα τρέχει και στη νέα κατάσταση ο Άρης Μαραγκόπουλος.
- Έχω γράψει τα καλύτερα για την πρωτοβουλία του εκδοτικού οίκου Μαραθιά για την καινοτομία του να εκδώσει τα (πολύ καλά) βιβλία των blogger όπως και την πρώτη δουλειά του ταλαντούχου Άγγελου Χαρτιάτη. Σήμερα, ρίχνοντας μια ματιά στο περίπτερό του στην έκθεση βιβλίου το μάτι μου έπεσε σε ένα βιβλίο με τίτλο ’’Ερωτικές ιστορίες από το internet’’ (ή κάπως έτσι, δυστυχώς ο τίτλος δεν έχει καταχωρηθεί ούτε καν στο επίσημο blog των εκδόσεων, γιατί άραγε;). Στον πρόλογο, ο Δ. Μαραθιάς προσπαθεί να δικαιολογήσει τα…αδικαιολόγητα! Και κάνει μια αναφορά στην ερωτική λογοτεχνία και στον Ντε Σαντ και τον Εμπειρίκο. Ξεφύλλισα το βιβλίο αφού πρώτα διάβασα τους τίτλους των διηγημάτων. Ανακάλυψα ότι είναι ιστορίες ανωνύμων επιστολογράφων που έχουν δημοσιευθεί σε site πορνογραφικού περιεχομένου αρκετά εκ των οποίων δεν είναι καν σε λειτουργία σήμερα γιατί τα έχει κλείσει η Δίωξη Ηλεκτρονικού εγκλήματος! Θεωρώ ότι είμαι αρκετά ανοιχτόμυαλος αναγνώστης και ξεκαθαρίζω ότι δεν μπορώ (εδώ δεν μπορούν οι ειδικοί) να οριοθετήσω τις ακριβείς διαφορές μεταξύ πορνογραφίας και ερωτικής λογοτεχνίας. Πλην όμως ιστορίες όπως η ’’πρώτη της παρτούζα’’, ’’οι λεσβίες και η ξυδάτη ελιά’’ (αν δεν αναπαράγω ακριβώς τους ανεκδιηγήτους τίτλους ζητάω συγνώμη) φλερτάρουν ξεδιάντροπα με την πορνογραφία και τα τσοντοπεριοδικά των περιπτέρων. Σαφέστατα και το σεξ είναι ένα τεράστιο κομμάτι του παγκόσμιου ιστού αλλά δεν βλέπω το λόγο να τυπώνονται τέτοια βιβλία. Μετά το….εξωφρενικό ’’Ατίθασο αλαζονικό τακούνι’’ (καταριέμαι ακόμη την έμπνευσή μου να το διαβάσω) ήρθε και αυτό και έχω την αίσθηση, εντελώς καλοπροαίρετα, ότι ο κ.Δ. Μαραθιάς θα πρέπει μάλλον να αναθεωρήσει την πολιτική του τι τυπώνει…Και το γράφω καλοπροαίρετα και με καλή διάθεση.
- Και επειδή αναφέρθηκα σε νέους δημιουργούς. Αύριο ή μεθαύριο θα έχουν την τιμητική τους στο blog τα βιβλία νέων δημιουργών που σίγουρα ΔΕΝ ΕΧΟΥΝ διαβάσει και ίσως δεν ξέρουν καν ότι έχουν εκδοθεί οι περιώνυμοι και αξιαγάπητοι κριτικοί του χώρου.
Comments:
Καλημέρα Αναγνώστη και καλή βδομάδα.
Η καλή μας κυρία Αγγελοπούλου, που θα έπρεπε να ήτανε σύμβολο για τα γράμματα και τις τέχνες!!
Θα έπρεπε, αλλά δεν είναι!
Ολοι αυτοί οι λεφτάδες με εντυπωσιάζουν για το πόσο εύκολα χαλάνε τι ίμαζ τους. Για πολύ - πολύ λίγα. Γιατί σε ερωτώ, πόσο μεγάλο ήταν το κόστος μίας τέτοιας στύλης;; Πόσο;; Που η κυρία Αγγελοπούλου με το κόττερο των κάποιων δισ αποφάσισε να περικόψει για οικονομία.
Με θλίβει αυτή η μόνιμη πλέον κατάσταση της πνευματικής φτώχειας, γιατί μας πάει πίσω και από τους βασιληάδες. Αυτοί όλο και κάτι περί γραμμάτων χρηματοδοτούσαν.
Οι σημερινοί βασιληάδες, ούτε αυτό δεν κάνουν.
Ε,, λοιπόν θέλω τους βασιληάδες με τους ωραίους σταύλους, γιατί διώξαμε τους βασιληάδες, αλλά μείναμε με τους σταύλους.
 
Και το υπόλοιπο πόστ, όπως πάντα πολύ διδακτικό και γεμάτο με ινφο και ινπουτ.
 
μη ξεχάσεις να περάσεις να δεις τα χελιδονάκια μου.
θα τρελαθείς, από την ομορφιά τους
 
Αγαπητέ reader,

Συμμεριζομαι απολυτα τις ανησυχίες σου για το πολιτιστικο του "Ελεύθερου Τύπου", απ'ότι άκουσα πάντως η συρρίκνωση και ενσωμάτωση του HEART στο κυρίως φύλλο της εφημερίδας ειναι -ευτυχώς- προσωρινη. θα ακολουθήσουν νεα πολιτιστικα ένθετα.
Με την ευκαιρία να σε συγχαρώ για ένα προηγούμενό σου εξαιρετικα ευστοχο σχόλιο με αφορμη το νέο βιβλιο του Παύλου Μεθενίτη.
"... σε πείσμα όσων υποστηρίζουν ότι δεν υπάρχουν καλοί νέοι συγγραφείς επειδή έτσι καλύπτουν την αδυναμία ή την αδιαφορία τους να διαβάσουν και να τους ανακαλύψουν...".
Νομιζω πως αυτή ειναι μια απο τις σωστότερες παρατηρήσεις σου. Δυστυχώς οι περισσότεροι βιβλιοκριτικοι γράφουν και ξαναγράφουν για τους ιδιους και τους ίδιους επώνυμους συγγραφεις, χωρις να μπαίνουν στον κόπο να ανακαλύψουν τα νέα ταλέντα. Είναι σιγουρα μεγάλος ο ογκος των βιβλιων που κυκλοφορεί μηνιαίως, αλλα αυτο δεν μπορεί να είναι το μονιμο άλλοθι τους.
 
@agne-ta
Καλησπέρα αγαπητή μου...
Από έγκριτο στην πολιτικο-μιντιακή ενημέρωση blog πληροφορήθηκα πριν από λίγο ότι η κυρία Γιάννα απέλυσε τον διευθυντή του Ε.Τ.
Οχι φυσικά γιατί διάβασε τα σχόλια του blog ή γιατί ’’έκοψε’’ το heart. Προφανώς γιατί αδυνατούσε να προχωρήσει στις αλλαγές μορφής, στιλ και θεματογραφίας της εφημερίδας. Και φυσικά αφού πετάξει μερικά ακόμη εκατομμύρια ευρώ (φαντάζομαι ότι της περισσεύουν) θα αντιληφθεί κάτι που ξέρει και ο τελευταίος αναγνώστης του πλανήτη: Τη δύναμη της συνήθειας. Αλλά αυτά είναι άλλου είδους μάρκετινγκ και θέματα εντελώς άσχετα με το μπλογκ μου. Θα ρίξω μια ματιά στα χελιδονάκια.
 
Τώρα τελευταία, όπως πολλά πράγματα στη Μεσόγειο έτσι και αυτό, η ηλικία αποδυκνείεται για άλλη μια φορά ότι είναι κάτι θαμπό. Ελαστικό. Ίσως αυτό να οφείλετε στο ότι οι Μεσόγειοι κατανοούν καλύτερα την καμπυλότητα του χρόνου by default, κι όχι επειδή είναι γνώστες της Θεωρίας του Αϊνστάιν, (από που και ως που άλλωστε να βρουν χρόνο για τέτοια πράματα ανάμεσα στον έναν φραπέ και στον άλλον ε...), αλλά επειδή όμως τους κάθεται πολύ καλά αυτό το "απλώστε ελεύθερα", γι' αυτό και η καμπυλότητα της ηλικίας τους ταιριάζει πολύ.
Υπάρχουν άνθρωποι ανάμεσα σε αυτούς στους οποίους αναφέρεσαι αγαπητέ Reader οι οποίοι έχουν επακριβώς τα δικά μου χρόνια: 42.
Υπάρχουν άνθρωποι οι οποίοι συμμετέχουν σε εκδηλώσεις της ΔΕΘΒ με τίτλους όπως "...Συγγραφείς ετών 30." οι οποίοι απέχουν ίσαμαι και δέκα χρόνια από τα περίφημα 30...
Και για όλα όσα θα πω παρακάτω εννοείται πως δεν ευθύνονται οι ίδιοι οι αναφερόμενοι ή οι συμμετέχοντες. Αλλά κάποιοι ευθύνονται...
Λοιπόν, δε μαζευόμαστε λίγο μ' αυτό το θέμα της ηλικίας; Όχι γιατί υπάρχει κάποιο πρόβλημα, αλλά τουλάχιστον οι "νέοι" ή οι "ετών 30" να είναι Νέοι και Ετών 30!
Εκτός τι; Ορίζουμε ως "30" αυτούς που παρουσιάστηκαν στα 30 ή αυτούς που την στιγμή της όποιας αναφοράς ή εκδήλωσης είναι 30;
Γιατί άμα είναι έτσι ο Τατσόπουλος που έχει παρουσιαστεί στα 20 -δεν ειμαι σίγουρος- θα έπρεπε να κυκλοφορεί μ' έναν βούρδουλα και να ζητάει ταυτότητα στους συμμετέχοντες...
Όπως και ο Χωμενίδης επίσης...
Ναι, η ηλικία εννοείται πως ΚΑΝΕΙ την διαφορά. Σε όλα τα επίπεδα. Αλλά τουλάχιστον, ας είναι η αληθινή...
Αλήθεια, το "Να ένα Μήλο" είναι για μέχρι τα πόσα; Κάτσε να δεις μου το είχαν πει κάποτε... Πάνε χρόνια τώρα...
 
@avgi
Φαντάζομαι ότι οι πληροφορίες σου είναι ’’εκ των έσω’’ οπότε τις θεωρώ ασφαλείς. Καλό νέο αυτό γιατί παρά το περιορισμένο του χώρου και της θεματογραφίας αρκετές φορές στο συγκεκριμένο περιοδικάκι έβρισκα ενδιαφέροντα πράγματα να διαβάσω.
Η φράση που μνημονεύεις είναι μάλλον σήμα κατατεθέν του blog, μην πω κιόλας ότι είναι ο λόγος δημιουργίας του. Η γενίκευση αυτή από την πλευρά των κριτικών και η αρνητική διάθεση κάνει τεράστιο κακό σε όλο το χώρο. Και αδυνατούν να καταλάβουν ότι πρώτα απ΄ όλα απαξιώνει την ίδια τη δουλειά τους. Οταν ασχολείσαι με μετριότητες ή με μια υποβαθμισμένη αγορά καταλήγεις να θεωρείσαι μέτριος και ο ίδιος. Και στο τέλος θα απαξιωθεί και η σημασία της δουλειάς τους. Οταν βγαίνουν μόνο η κυρίως σκουπίδια (σύμφωνα με την κρατούσα κριτική άποψη) τότε και αυτοί κριτικάρουν σκουπίδια...
Εκτός πια αν στο βάθος του μυαλού τους ενδιαφέρονται να κουμαντάρουν και να χειραγωγούν καθένας με τον τρόπο του ένα κόσμο ατάλαντων, απαίδευτων και στερούμενων έμπνευσης συγγραφέων. Αλλά και εδώ πάλι πάμε σε μια άλλη λογική οπότε μένω στο τυπικό. Με 300 και βάλε μυθιστορήματα ή διηγήματα ελλήνων συγγραφέων στην αγορά κανείς δεν μπορεί να έχει σχηματοποιημένη και γενικευμένη άποψη για το σύνολο της παραγωγής. Ειδικά από τη στιγμή που διαβάζει μόνο ότι του αρέσει ή ότι πρέπει να διαβάσει και δεν είναι δεκτικός σε νέες τάσεις και πρόσωπα.
 
@george glikofridis
Δεν μετατρέπω την κουβέντα σε προσωπική αναφορά αλλά με βάλατε στον πειρασμό αγαπητέ. Από ότι έχω ακούσει (διορθώστε για την ακρίβεια ή την ανακρίβεια της πληροφορίας μου) γράφατε πολλά χρόνια τον Επιβάτη. Αλλά τον εκδώσατε στα....41 και ενδεχομένως να έρχονταν έτσι τα πράγματα και να τον εκδίδατε στα...51. Θα διαφωνήσω κάθετα. Δεν κάνει η ηλικία τη διαφορά. Χαίρομαι να υπάρχουν νέοι άνθρωποι με ταλέντο στη γραφή και χαίρομαι ακόμη περισσότερο όταν υπάρχουν εκδοτικοί οίκοι που τους εμπιστεύονται. Το ποιός όμως είναι σημαντικός ή σε ποιά ηλικία θα παρουσιάσει την καλύτερη φάση της δουλειάς του είναι εντελώς υποκειμενικό. Προσωπικά υποστηρίζω τους νέους δημιουργούς όταν το αξίζουν χωρίς να με ενδιαφέρει κατ΄ανάγκη το δελτίο ταυτότητάς τους. Σίγουρα όμως (μην το πάρετε προσωπικά, δεν σας αφορά) είναι προτιμότερο η ηλικιακή καμπύλη να δείχνει κάτω από τα 40, τα 35 ή τα 30 γιατί δημιουργεί προϋποθέσεις για μεγαλύτερη διάρκεια.
 
Λοιπόν, επειδή η απάντησή σου δεν μου είναι ιδαίτερα κατανοητή, θα παραθέσω τα δικά σου λόγια και τις δικές μου απαντήσεις από κάτω. Γιατί νομίζω ότι έτσι θα βγει μια άκρη.
"Δεν μετατρέπω την κουβέντα σε προσωπική αναφορά αλλά με βάλατε στον πειρασμό αγαπητέ. Από ότι έχω ακούσει (διορθώστε για την ακρίβεια ή την ανακρίβεια της πληροφορίας μου) γράφατε πολλά χρόνια τον 'Επιβάτη'. Αλλά τον εκδώσατε στα....41 και ενδεχομένως να έρχονταν έτσι τα πράγματα και να τον εκδίδατε στα...51."
Α! Ο πειρασμός ελεύθερος! Δεν τον προχώρησα όσο θα ήθελα άλλωστε...
Ναι, τον 'Επιβάτη' τον έγραφα 5 χρόνια. Ξεκινώντας το 2000. Και είχε γεννηθεί 16 χρόνια πριν τον γράψω.
Ναι, εννοείται πως αν έρχονταν αλλιώς τα πράγματα θα εκδίδονταν στα 51. (Ναι, είναι τόσο fluo το "αν έρχονταν αλλιώς τα πράγματα" που φαντάζομαι να φαντάστηκα σωστά αυτό που ήθελε να πει και άρα να απάντησα σωστά.)
"Θα διαφωνήσω κάθετα. Δεν κάνει η ηλικία τη διαφορά."
Αυτό τώρα που κολλάει; Τι να απαντήσω δεν ξέρω αλήθεια. Εγώ τουλάχιστον σ' αυτό που γράφω εννοώ ότι ναι, άλλο να εκδόσεις τον "Επιβάτη" στα 29 κι άλλο να τον εκδόσεις στα 41. Ειδικά δε τον 'Επιβάτη'... Δεν περιαυτολογώ, ούτε θα μιλήσω εγώ για το βιβλίο μου, αλλά να το παίξω παντελώς αφελής δεν θα ήταν χειρότερο;
"Χαίρομαι να υπάρχουν νέοι άνθρωποι με ταλέντο στη γραφή και χαίρομαι ακόμη περισσότερο όταν υπάρχουν εκδοτικοί οίκοι που τους εμπιστεύονται."
Ναι, άρα λέμε το ίδιο. Είναι σημαντικό να υπάρχουν νέοι οι οποίοι να γράφουν αξιόλογα και άρα να υπάρχουν εκδοτικοί οίκοι που να τους εμπιστεύονται για να βλέπουμε την δουλειά τους. Σε τι διαφωνείς κάθετα δεν το πιάνω... συγγνώμη...
Εγώ απλά λέω ότι αυτός που λέει ότι είναι νέος να είναι νέος όντως. Στην ηλικία! Είναι τόσο δύσκολος ο αριθμητικός διαχωρισμός;
"Το ποιός όμως είναι σημαντικός ή σε ποιά ηλικία θα παρουσιάσει την καλύτερη φάση της δουλειάς του είναι εντελώς υποκειμενικό."
Ποιό είναι υποκειμενικό Reader; Τι εννοείς; Εννοείς μήπως το πότε ο καθένας θα νιώσει ότι είναι έτοιμος να παρουσιάσει το έργο του είναι προσωπική του υπόθεση; Δεν διαφωνώ διόλου. Τι σχέση έχει μ' αυτά που είπα δεν ξέρω...
"Προσωπικά υποστηρίζω τους νέους δημιουργούς όταν το αξίζουν χωρίς να με ενδιαφέρει κατ΄ανάγκη το δελτίο ταυτότητάς τους."
Βρε reader! Σχήμα λόγου κάνω: Λέω ότι αν κάποιος αποφασίσει αληθινά (το αληθινά έχει την έννοια της αριθμητικής εδώ) να διαχωρίσει τις ηλικίες για να το χρησιμοποιήσει αυτό σε κάτι, τότε ας ζητήσει ταυτότητες! Και αναφέρω δυο συγγραφείς πασίγνωστους ως παραδείγματα οι οποίοι (και οι δυο) έχουν την ηλικία για να ανακατευτούν σε οτιδήποτε 'νέο'.
"Σίγουρα όμως (μην το πάρετε προσωπικά, δεν σας αφορά) είναι προτιμότερο η ηλικιακή καμπύλη να δείχνει κάτω από τα 40, τα 35 ή τα 30 γιατί δημιουργεί προϋποθέσεις για μεγαλύτερη διάρκεια."
Να μην το πάρω προσωπικά; Δεν με αφορά; Όχι πρώτον με αφορά. Και δεύτερον εννοείς ότι από τα 42 μέχρι τα 72 που αρχίζουν να εμφανίζονται (πιθανόν) τα πρώτα σημάδια άνιας είναι 30 χρόνια ενώ από τα 32 είναι 40 και αυτά τα 40 μας κάνουν τη διαφορά; Ε τότε είχα δίκιο για τον Τατσόπουλο. (Ο οποίος είναι πραγματικά αξιολογότατος συγγραφέας.) Άρχισε στα 22 και μέχρι τα 72 έχει καιρό... Μιλάμε για μισό αιώνα από τότε που ξεκίνησε...
Καλά προσωπικά δε θα το πάρω. Κουβέντα κάνουμε στο κάτω κάτω...
(Α ναι. Ο εκδότης μου είναι 33 αν δεν κάνω λάθος κι ο παππούς μου μέχρι τα 98 που πέθανε έπαιζε Λόττο. Ουααα.... Γερό κόκκαλο ε... οπότε έχω ελπίδες ακόμη...)
 
Sorry George Glikofridis
Αν θυμάμαι καλά, ο Αϊνστάιν, για καμπυλότητα του χώρου μιλάει.
Του χρόνου;; δεν είμαι και τόσο σίγουρη, αλλά θα έλεγα με κάποια σιγουριά όχι.
Ο χώρος καμπυλώνεται γύρω από τις βαρυτικές μονάδες. Οπως μία βαριά μπάλα πεφτει πάνω σε ένα μαλακό στρώμα και το καμπυλώνει.
Από τον ήλιο μέχρι τις μαύρες τρύπες, όπου (στις μαύρες τρύπες) ο χρόνος σταματάει και το φώς πέφτει μέσα και δεν βγαίνει, τόσο μεγάλο είναι το καμπύλωμα.
Και να σκεφτείς, ότι ο Αϊνστάιν ήταν ΜΟΛΙΣ 27 χρονών όταν τα έγραφε αυτά.
Δεν είναι φοβερό!!!!!!!!
Επειδή μιλάτε για την ηλικία.
 
@ange-ta
Ναι, ο Αϊνστάιν γι' αυτό μιλάει. Μόνο που αν καμπυλωθεί ο χώρος τότε ο χρόνος τι θ' απογίνει;
Αυτό, υπό μια έννοια. Τέλος πάντων, όχι εδώ αυτά και τρίξουν τα κόκαλα του μακαρίτη... :)
Έχει διαπιστωθεί, ότι οι μαθηματικοί, και γενικά αυτό που έχουμε συνηθίσει να ονομάζουμε “θετικοί επιστήμονες”, ότι κάνουν το κάνουν εκεί ανάμεσα στα 20 με 30. Ας μην μιλήσουμε για τον Γκαλουά π.χ. που το έκανε εκεί γύρω στα 18 ή 20 αν θυμάμαι καλά....
Κι αυτό γιατί ιδίως τα μαθηματικά απαιτούν τον εγκέφαλο σε απόλυτη βιολογική φόρμα. Γενικά η αληθινά “ξεχωριστή σκέψη” είναι θέμα καθαρής βιολογίας. Κι ας μην μπερδευτεί αυτό με τον ρατσισμό για όνομα του Θεού...
Οπότε:
1. Αν ο οποιοσδήποτε από εμάς έγραφε τόσο άψογα μυθιστορήματα όσο μια μαθηματική απόδειξη ανεπτυγμένη στην καλύτερη της φόρμα, τότε σας υπογράφω ότι δεν θα είχε blog... Ή ακόμη κι αν είχε, δεν θα συνομιλούσε με τον οποιονδήποτε από εμάς. Ολίγον “κάπως” ακούγεται αυτό; Εάν ναι, τότε δεν έχετε μιλήσει με πραγματικά “αξιοσημείωτους ανθρώπους”...
2. Ο Γκριγκόρι Πέρελμαν, ο οποίος το 2006 στην ηλικία των 40 αρνήθηκε το βραβείο Φίλντς, («Αν αυτό που έχω αποδείξει είναι σωστό, τότε αυτό είναι το βραβείο. Οτιδήποτε άλλο είναι περιττό.»), ξεκίνησε να ταχυδρομεί τα γραπτά του, (όσον αφορά –και- στο συγκεκριμένο θέμα της απόδειξης “της Εικασίας του Πουανκαρέ”, γιατί γενικά έχει γράψει με τον ίδιο τέλειο τρόπο –να το πούμε έτσι απλοϊκά- για δεκάδες ζητήματα των μαθηματικών), στο arXiv στο Πανεπιστήμιο του Κορνέλ όταν ήταν 36 χρονών. Την επεξεργασία, όμως, την είχε ξεκινήσει από τα 20 αν δεν κάνω λάθος. Στα καλύτερα Πανεπιστήμια του κόσμου.
Μιλώντας για ηλικίες...

Και για να τελειώνουμε. Δεν είναι θέμα γκρίνιας η ένστασή μου ως προς το θέμα των ηλικιών. Και ούτε είμαι ενάντια στον διαχωρισμό της παραγωγής ενός έργου από την ηλικία του δημιουργού. Ούτε κατά διάνοια. Είναι όμως θέμα αυθαιρεσίας. Η οποία στην Ελλάδα ζει και βασιλεύει παντού.
Άναρχα ορίζουμε κάποιον “νέο”. Άναρχα ορίζουμε κάποιον “ηλικιωμένο”. Γι’ αυτό και τα εισαγωγικά. Αλήθεια, δεν θα πρέπει να πει κάποιος ότι η αυθαιρεσία και άρα τα εισαγωγικά στην απλή αριθμητική δεν είναι αποδεκτά;

Α, και κάτι άλλο για να μην κάνω τη φιγούρα του γελοίου τύπου όσον αφορά τουλάχιστον στο συγκεκριμένο σχόλιο. Η σχέση μου με τα μαθηματικά και τις “θετικές επιστήμες” είναι απολύτως εγκυκλοπαιδική. Προσωπικά δε νομίζω ότι έχω προχωρήσει πέραν της προπαίδειας.
 
@george glikofridis
Αυτό ακριβώς που αναφέρεις στο τελευταίο σχόλιο προσπαθούσα να σου πω. Οτι η ηλικία και ο ορισμός της είναι μεν αναρχες έννοιες όπως και πολλά άλλα πράγματα αλλά τελικά θα οριστούν με βάση και κριτήριο τον πραγματικό χρόνο.
Οσο για τα προηγούμενα. Η σωστή έκφραση για την έκδοση του βιβλίου είναι ''θα μπορούσαν να είχαν έρθει διαφορετικά τα πράγματα''...Καθαρά υποθετική πρόταση και όχι βασισμένη σε πραγματικά γεγονότα αναφέρθηκε ως πιθανότητα.
Υστερόγραφο: Αν στα μαθηματικά είσαι στο στάδιο της προπαίδειας τότε στα γρήγορα πρέπει να βρω νηπιαγωγείο να γραφτώ...
 
@ George Glikofridis,

Νομίζω, ότι θα συμφωνήσω μαζί σου.
Οντως οι μεγάλες προσωπικότητες ή ας πούμε καλλίτερα οι διάννοιες, δεν θα είχαν χρόνο να μιλάνε με bloggers.
Ασε που οι περισσότεροι είναι και μοναχικοί τύποι, που δεν έχουν ούτε διάθεση, ούτε ανάγκη να επικοινωνούν, όπως κάνουμε εμείς.

18 χρονών ο Γκαλουά!! και χάθηκε σε μια ηλίθια μονομαχία.

Και να πώ και γω με τη σειρά μου, για να μην είμαι η τύπισα, "δεν ξέρω γω τι".
αυτά τα θέματα τα διδάχτηκα, απλώς πέρασαν πολλά χρόνια από τότε, αλλά αυτά που σ αφήνουν με το στόμα ανοιχτό δεν τα ξεχνάς. Δεν ξεχνάς, δηλαδή ότι "δεν είναι ο χρόνος που περνάει, αλλά εμείς περνάμε μπροστά του", και ανάλογα με την ταχύτητά μας στο χώρο, περνάμε γρήγορά ή άργα ή και σταματάμε.
 
Αν μου επιτρεπετε την παρεμβαση κ Γλυκοφρυδη και ange ta,ο Αινσταιν μιλαει για καμπυλοτητα του χρονου.Και,οικοδεσποτη θα ειχε ενδιαφερον να γραφατε εδω καθε Δευτερα ανελιπως μια κριτικη παρουσιαση των εκδοσεων της Κυριακης με το υφος σας.Πολυ χρησιμο,ειτε συμφωνει κανεις ειτε διαφωνει.
 
Να κάνω μια μικρή διόρθωση στο κείμενο; Να την κάνω!
Λοιπόν...Η σειρά Τυφλόμυγα, η οποία βασίζεται στο ομώνυμο μυθιστόρημα της Ευγενίας Φακίνου, παίζεται ήδη στον Alpha.
Σχετικά τώρα με τα όσα ειπώθηκαν για τις ηλικίες των συγγραφέων να πω μόνο ότι το τελευταίο πράγμα που ενδιαφέρει εμένα την άσχετη όταν αγοράζω ή όταν διαβάζω ένα βιβλίο είναι η ηλικία του συγγραφέα.
Αυτά :)
 
@
καιρός,
κάποιο λαθάκι κάνεις.
Ο χώρος καμπυλώνεται όχι ο χρόνος.
ο χρόνος συρικνώνεται
 
@ο kairos
Το κάνω συχνά πυκνά αναφορικά και μόνο με τις λογοτεχνικές σελίδες. Οταν αυτές παρουσιάζουν κάποιο ενδιαφέρον σχολιασμού. Για τα...υπόλοιπα είμαι αναρμόδιος και δεν σκοπεύω να καταθέσω άποψη (παρά την ενδιαφέρουσα πρόταση σας) για πράγματα που είτε δεν γνωρίζω, είτε δεν με ενδιαφέρουν.
 
This comment has been removed by the author.
 
@asxeth
Μου είπαν ότι τελείωσαν τα γυρίσματα και κάτι για το φθινόπωρο αλλά για να το λέτε μάλλον παρανόησα. Δεν σκέφτηκα το αυτονόητο ότι ένα σίριαλ μπορεί να παίζεται ενώ γυρίζονται παράλληλα τα τελευταία επεισόδια. Ευχαριστώ για τη διόρθωση. Πέραν των υπολοίπων βλέπω και σπάνια τηλεόραση οπότε πρακτικά ήταν αδύνατο να το αντιληφθώ.
 
χα, χα φοβερό το θέμα του σημερινού μπλόγκ.

Μην απελπίζεσαι Πίντερ ντίαρ (το προτιμώ από το Ρήντερ ντίαρ!) για τον Ελεύθερο Τύπο. Εχει αναλάβει εδώ και ένα μήνα το καλλιτεχνικό του Ελεύθερου Τύπου και, γνωρίζοντας την εξαιρετική δουλειά που κάνει, βάζω στοίχημα οτι θα σκίσει. Αύριο, έχει δωρεάν το Λεξικό του Μπαμπινιώτη!!!!! επίσης την ερχόμενυη Κυριακή, έχει ένα καλό βιβλίο, έμαθα.

Οι "ηλικιωμένοι" του Να ένα Μήλο οι οποίοι σέβονται τον εαυτό τους, αποχώρησαν διακριτικά (Στεφανάκης, Μαντόγλου, Γαννακάκη κλπ). Οι υπόλοιποι υπέργηροι, οι οποίοι έχουν πρόβλημα με την ηλικία τους (άντε, να μη πω ονόματα και ξανα-παρεξηγηθεί η φιλενάδα μου εξ Αιγαίου), όπως και κάποιοι άνω των 38 που εξακολουθούν να θέλουν να εκδίδουν εκεί, τι να πω, έλεος λέω, αλλά ποιός μ΄ακούει...

χχ
 
Χριστέ μου, για τον Κώστα Κατσουλάρη και τον Ελέυθερο Τύπο μιλούσα. Αυτός εργάζεται πλέον εκεί.
 
Γεια σας.

Τυχαια διαβασα την αρχη του κειμενου στο site σας που εχετε για την στηλη μιας εφημεριδας της κυριακης που αναφερεται σε συγγραφεις κατω των 30. συγκεκριμενα διαβασα για την συγγραφεα Μαρια Κωτιδου και την εκδοση του βιβλιου της απο τις εκδοσεις κεδρος. θα ηθελα να εκφρασω την εναντιωση μου σε αυτα που γραφετε και θα ηθελα επισης να σας πω οτι ο τροπος με τον οποιο αναφερεστε ειναι εξεφτελιστικος. ευκολα μπορει να καταλαβει κανεις οτι πιστευετε πως σε μια εφημεριδα που αναφερεται σε διαφορους συγγραφεις θα πρεπει να αναρτουνται μονο γνωστοι συγγραφεις με πολλα και πασιγνωστα εργα. αν δεν γνωρισει ο κοσμος και τους νεους συγγραφεις μεσω και αυτων των στηλων πως θα γινουν και αυτοι καποτε γνωστοι???
ευχαριστω πολυ για την προσοχη σας, ελπιζω στο μελλον να μην βγαζετε τοση κακια.
 
Post a Comment



<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?