Ελληνική λογοτεχνία

'Η ζωή είναι πολύ σύντομη για τα καλά βιβλία, πρέπει να διαβάζουμε μόνο εξαιρετικά βιβλία''. Τίμπορ Φίσερ (Under the frog)

Friday, August 11, 2006

 

Βιβλία για το καλοκαίρι part 5 (Αστυνομική λογοτεχνία)

Σύμφωνα με την κρατούσα άποψη η αστυνομική λογοτεχνία προσφέρεται ως ανάγνωσμα για τους καλοκαιρινούς μήνες…Πέρα από τα στερεότυπα του θέματος είναι γεγονός ότι αυτό το είδος της λογοτεχνίας αφού την περασμένη δεκαετία γνώρισε μια εντυπωσιακή ακμή στη χώρα μας, ακολούθησε μια περίοδος υπερ-παραγωγής τίτλων και σχετικής παρακμής και πλέον βαδίζει σε ένα μάλλον πιο σταθερό δρόμο. Φέτος, το καλοκαίρι συνέπεσε μάλιστα να κυκλοφορήσουν ταυτόχρονα καινούργιες δουλειές των δύο κορυφαίων συγγραφέων του είδους. Του Πέτρου Μάρκαρη (Βασικός Μέτοχος) και του έτερου Πέτρου του Μαρτινίδη (’’Ο Θεός φυλάει τους άθεους’’). Και για τα δύο αυτά μυθιστορήματα θα κάνω τις επόμενες μέρες ή εβδομάδες ξεχωριστές αναφορές.
Σήμερα για τους τελευταίους ’’εκδρομείς’’ θα αναφερθώ σε μερικούς άλλους τίτλους λιγότερο γνωστών η προβεβλημένων αστυνομικών μυθιστορημάτων, αποκλειστικά από την ελληνική παραγωγή (η επιλογή αναφέρεται με αλφαβητική σειρά):
1. Δώδεκα θεοί και τρεις φόνοι, Μαρλένα Πολιτοπούλου (εκδόσεις ΚΕΔΡΟΣ): Δύσκολα θα συναντήσουμε γυναίκα συγγραφέα στην Ελλάδα που να καταγίνεται με το αστυνομικό μυθιστόρημα. Η Πολιτοπούλου καταπιάνεται με το είδος για δεύτερη φορά αλλά με τους ίδιους ήρωες. Πιστή στη μανιέρα της αστυνομικής λογοτεχνίας (κάθε συγγραφέας λανσάρει και ’’συντηρεί’’ το δικό του σταθερό ήρωα) η Πολιτοπούλου οδηγεί το δίδυμο του αστυνομικού Περικλή Γιατζόγλου και του στενού του φίλου Παύλου Γ. στα χνάρια της επίλυσης της δολοφονίας μιας δημοσιογράφου στο Λουτράκι. Ακολουθώντας την μοντέρνα πρακτική των Αμερικάνων (αλλά κυρίως των Ευρωπαίων) συγγραφέων του είδους η Πολιτοπούλου δεν γράφει αυστηρά ένα αστυνομικό μυθιστόρημα αλλά στη δουλειά της υπάρχει και ουσιαστικά κοινωνική κριτική.
2. Ένα κρανίο για τον Γιόρικ, Βάιος Παγκουρέλης (εκδόσεις ΝΕΦΕΛΗ): Ο συγγραφέας έφυγε νέος (σε ηλικία 52 ετών) και άφησε πίσω του βιβλιογραφία σχετική με την κριτική θεάτρου. Προφανώς, το συγκεκριμένο βιβλίο που εκδόθηκε φέτος από τη Νεφέλη δεν είχε γίνει αντιληπτό αφού εμφανίζεται οκτώ ολόκληρα χρόνια μετά το θάνατο του. Στο Λονδίνο και στο ελισαβετιανό θέατρο ένα πτώμα στο πατάρι ενός θεάτρου ξεκινάει την πλοκή. Σαίξπηρ παρέα με εξαιρετικές περιγραφές για το Λονδίνο και τα θέατρα του 16ου αιώνα αλλά και μυστήριο.
3. Η εξαίσια ηδονή του βιασμού, Τόλης Νικηφόρου (εκδόσεις ΝΕΦΑΛΗ): Δουλειά που ανήκει στην ευρύτερη αστυνομική λογοτεχνία, αφού καταπιάνεται με ένα στενάχωρο και πολύ λεπτό θέμα: Τους βιασμούς. Το παράδοξο της υπόθεσης είναι ότι με την υπόθεση καταπιάνεται συγγραφικά ένας άντρας και αυτό αποδυναμώνει σημαντικά το βιβλίο που θα μπορούσε αν ήταν θέμα ετικέτας να θεωρηθεί και ’’δικηγορικό θρίλερ’’. Ο ήρωας του βιβλίου Αρις Παπακώστας είναι δικηγόρος ειδικευμένος στην υπεράσπιση θυμάτων βιασμού. Η υπόθεση που αναλαμβάνει είναι η πλέον πολύπλοκη και προσωπική της καριέρας του. Θύμα βιασμού είναι η κουνιάδα του και θύτης-εκτελεστής του βιαστή η αδελφή της και σύζυγός του που προσπαθεί να πείσει για την αθωότητά της. Θέμα οπτικής γωνίας του αναγνώστη αλλά ο πολυγραφότατος Νικηφόρου (αυτό είναι το 23ο βιβλίο του) δεν διστάζει να αναφερθεί με γλαφυρό τρόπο και σχεδόν ηδονοβλεπτική διάθεση στις περιγραφές των βιασμών. Παρότι δεν ανήκω στους ’’συντηρητικούς’’ αναγνώστες μάλλον με απώθησε, αντίθετα το βιβλίο περισσότερο ελκύει ως μια προσπάθεια αφύπνισης υποταγμένων και παραδομένων γυναικών.
4. Ο χάλκινος οφθαλμός, Παναγιώτης Αγαπητός (εκδόσεις ΑΓΡΑ): Συνδυάζει με εξαιρετικό τρόπο τα στοιχεία του αστυνομικού και του ιστορικού μυθιστορήματος. Συστήνεται ως ’’Βυζαντινή ιστορία’’ μυστηρίου. Ζητούμενο η εξιχνίασης της δολοφονίας του νέου στρατιωτικού διοικητή της Θεσσαλονίκης το 833 μ.Χ.
5. Το επικηρυγμένο πρόβλημα, Αργύρης Παυλιώτης (εκδόσεις Πατάκης): Λιγότερο γνωστός από τον Μάρκαρη ή τον Μαρτινίδη ο καθηγητής μέσης εκπαίδευσης από τη Βοιωτία (αλλά με έδρα τη Θεσσαλονίκη) τα τελευταία χρόνια έχει αποκτήσει ’’ειδίκευση’’ στο χώρο του αστυνομικού μυθιστορήματος και το 12ο βιβλίο του καταπιάνεται με τη λύση ενός άλυτου μαθηματικού γρίφου (εξίσωση Navier-Stocks με επικήρυξη ενός εκατομμυρίου δολαρίων για τη λύση της) και τις προσπάθειες του ποινικολόγου Ανδρέα Αναγνώστου να ανακαλύψει ένα φοιτητή Μαθηματικών που έχει εξαφανιστεί. Στη γρήγορη σταθερή και στέρεα γραφή του Παυλιώτη υπάρχουν ξεκάθαρες επιρροές και στο στιλ και στην κεντρική ιδέα (ποινικολόγος ήρωας) από τον κλασικό του είδους Ερλ Στάνλει Γκάρντνερ. Ο Παυλιώτης θα μπορούσε να ανέβει επίπεδο αν δεν επέμενε στα στερεότυπα κλισέ του καλού και του κακού και στη σχεδόν προβλέψιμη ανατροπή τους στο τέλος με λύσεις μάλλον ’’τραβηγμένες από τα μαλλιά’’.
- Κάποια άλλα βιβλία του είδους (όπως οι εξαιρετικές δουλειές του Καλλιφατίδη και του Ράγκου) δεν αναφέρονται στο παρόν κείμενο. Είχα γράψει (μαζί με μια εκτενή ιστορική αναδρομή στο ελληνικό μυθιστόρημα) αναλυτικά σε ένα παλαιότερο κείμενο μου που μπορείτε να το βρείτε στο site του Λογόκηπου. Για τους βιαστικούς αρκεί ένα…κλικ στο λινκ
http://www.logokipos.com/portal/html/modules.php?name=News&file=article&sid=166
- Επίσης για όσους θέλουν να ανατρέξουν στις προηγούμενες καλοκαιρινές προτάσεις του blog για να μην...παιδεύονται μέσα στον ωκεανό κειμένων θα τις βρουν κατεβαίνοντας χαμηλότερα στην κεντρική σελίδα του μπλογκ και στις ημερομηνίες 9 Ιουνίου, 15 Ιουλίου (βιβλία σχετικά με τη μουσική), 17 Ιουλίου (βιβλία του Βασίλη Βασιλικού), 18 Ιουλίου (ιστορικά αναγνώσματα).
Comments: Post a Comment



<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?