Ελληνική λογοτεχνία

'Η ζωή είναι πολύ σύντομη για τα καλά βιβλία, πρέπει να διαβάζουμε μόνο εξαιρετικά βιβλία''. Τίμπορ Φίσερ (Under the frog)

Thursday, July 06, 2006

 

Σαν ένας (διπλός) espresso...


Πριν από τρεις, ίσως και τέσσερις μήνες, έχοντας ολοκληρώσει την ’’έφοδό’’ μου στα κεντρικά βιβλιοπωλεία αποφάσισα να ξαποστάσω στο Da Capo στο Κολωνάκι. Είχα απορροφηθεί να ξεφυλλίζω τις καινούργιες αγορές, όταν ακούστηκαν οι πρώτες φωνές. Δύο τρεις ’’φουσκωτοί’’ είχαν πάρει στο κυνήγι έναν κατά τα άλλα καθώς πρέπει συμπαθέστατο κύριο, τον οποίο κάποια στιγμή άρχισαν να σέρνουν!
Δεν ήταν ένα τυπικό επεισόδιο ή μια διαφωνία στο κέντρο της πόλης αλλά ο τρόπος που είχε διαλέξει ο δημοσιογράφος Γιώργος Λακόπουλος να διαφημίσει στα αγαπημένα του στέκια την έκδοση του τρίτου πολιτικού-αστυνομικού μυθιστορήματος του με τίτλο ’’΄’Εγκλημα στο Da Capo’’ (εκδόσεις ΚΑΣΤΑΝΙΩΤΗ).
Δηλώνω ευθαρσώς επιρρεπής στα κόλπα και τα χούγια του μάρκετινγκ και μερικές μέρες αργότερα αγόρασα το βιβλίο, επειδή σκέφτηκα ’’έξυπνο τρόπο βρήκε να προωθήσει τη δουλειά του, έξυπνο θα είναι και το βιβλίο’’. Δεν είχα διαβάσει ούτε το ’’Ποιος σκότωσε τον πρωθυπουργό’’, ούτε το μεταγενέστερο ’’Μυθιστόρημα του ΠΑΣΟΚ’’, το πρώτο γιατί θεώρησα ανόητο τον τίτλο του και το δεύτερο γιατί δεν το αντιλήφθηκα.
Η υπόθεση του βιβλίου συμπυκνώνεται στα εξής: Ο υπουργός Οικονομίας την εποχή που ερευνά το σκάνδαλο του Χρηματιστηρίου, βρίσκεται νεκρός στο πατάρι (φυσικά…) του Da Capo. Ο Λακόπουλος με γρήγορο ρυθμό εμπλέκει στη δολοφονία τη μισή κυβέρνηση, πολιτικούς και οικονομικούς παράγοντες της χώρας, επιχειρηματίες και δημοσιογράφους, επενδυτές, μίζες, ανίερες συμμαχίες. Ο Λακόπουλος εδώ και είκοσι χρόνια πολιτικός συντάκτης, τώρα είναι αρχισυντάκτης στο ΒΗΜΑ (κάπου άκουσα ότι έχει και πολιτικές βλέψεις για το μέλλον), γράφει ένα μυθιστόρημα που θα μπορούσε να πάει μακριά ακριβώς με τον ίδιο τρόπο που θα έγραφε τις χθεσινές ειδήσεις στη σημερινή εφημερίδα. Η δημοσιογραφική του ενασχόληση δεν κρύβεται στη γλώσσα που χρησιμοποιεί και το τελικό αποτέλεσμα είναι ένα ευχάριστο, πλην όμως με μικρή λογοτεχνική αξία, βιβλίο. Αρκεί βέβαια κάποιος να αντέξει υπερβολές, ασυνήθιστες ακόμη και για την πολιτική ζωή του τόπου μας. Γιατί να το διαβάσει, λοιπόν, κάποιος; Ακριβώς, για το λόγο που θα πιει ένα espresso στο Da Capo. Γρήγορα και στα…όρθια! Για αναγνώστες που δεν έχουν υψηλές απαιτήσεις ίσως να αποδειχθεί και καλή καλοκαιρινή διαφυγή. Φυσικά και η βαθμολογία μου θα είναι ανάλογη…
Βαθμολογία: 5,5 (με άριστα στα 10)

Comments:
και πολύ του έβαλες.
1ον όλοι οι βλάχοι πάνε στο ντα κάπο.
κανένας κολωνακιώτης ή περπατημένος Αθηναίος δεν πάει. προτιμα΄το τσάο που είναι και φθηνότερο και με πιο ευγενικό προσωπικό και δεν αναγκάζεσαι να περιμένεις ουρά για τον καφέ ενώ ο ιδιοκτήτης πρώην σουβλατζής (του ντα κάπο) σε κοιτάει με μισό μάτι.

από τίτλο δηλαδή έπιασε τα βόδια.

2ον όταν κάνεις παρουσίαση και καλείς τη μισή κυβέρνηση (κι εκείνη πάει η ακατανόμαστη) το αριστούργημα των αριστουργημάτων να έχεις γραψει θα πρέπε να ντρέπεσαι

3ον είναι από τις ελα΄χιστες φορές που χαίρομαι που η δυσκοίλια συνωμοσιακή συνομοσπονδία των κριτικών μας έγραψε το βιβλίο στα παλιά της τα παπούτσια και δεν έβγαλε κριτική (ή μήπως έβγαλε και δεν το πήρα χαμπάρι;)

4ον READER χαρά στο κουράγιο σας που πήρατε και διαβάσατε το πόνημα.

5ον προς όλους τους γνωστούς δημοσιογράφους - βεντέτες που επιτέλους θέλουν να ξεκουραστούν στο νησί τους για να γράψουν ένα μυθιστόρημα που πα΄ντα ονειρεύονταν

παιδιά, αν θέλετε να γράψετε λογοτεχνία για το δικό σας καλό όσο και για το καλό της λογοτεχνίας και των αναγνωστών προσπαθήστε να βγάλετε ένα βιβλίο με ψευδώνυμο.
θα μάθετε πολλά και όλοι θα ζούμε καλύτερα

ΟΧΙ ΑΛΛΟ ΣΚΙΕΣ ΣΤΟ ΠΕΡΙΣΤΎΛΙΟ
ΣΤΑΜΑΤΗΣΤΕ ΤΟ ΚΑΡΒΟΥΝΟ ΣΤΑ ΒΙΒΛΙΑ!

Φαντομάς
 
@Φαντομάς> Ας μην είμαστε υπερβολικοί, υπάρχουν δημοσιογράφοι που το έργο τους είναι αξιόλογο και άλλοι που δεν είναι. Πάντως, όλοι έχουν το δικαίωμα να δοκιμάσουν την αντοχή του έργου τους.


ΟΧΙ ΑΛΛΟ ΜΕΛΙ ΣΤΑ ΜΕΛΟΜΑΚΑΡΟΝΑ
 
@fantomas
Δεν κρίνω με βάση το επάγγελμα του συγγραφέα γιατί αυτό είναι λίγο....ρατσιστικό! Συμφωνώ σε γενικές γραμμές μαζί σου εκτός από το θέμα του καφέ. Το da capo συνεχίζει να φτιάχνει καλό εσπρέσο. Ναι το αγόρασα το βιβλίο κουβαλάει και η αφεντιά μου μερικές ''αναγνωστικές αμαρτίες''.
 
@atrapos
Θέτεις ένα πολύ σοβαρό θέμα αγαπητέ μου. Αν κυκλοφορήσουν στην αγορά μελομακάρονα χωρίς μέλι θα είναι...μακάρονα; Και αν δεν κυκλοφορούν μέτρια ή άσχημα βιβλία πως θα διακρίνουμε τα καλά;
 
@reader> Συμφωνώ, δε θα αναγνωρίζαμε το λευκό αν δεν υπήρχε το μαύρο. Η ύπαρξη των διπόλων είναι δεδομένη.
 
Kai omos pote den leme "maresei afti i thalasa epidi exo dei ke mia alli pou einai mesa sti vroma" Ta dipola iparxoun, alla den simenei pos einai ke aparetitos.. aparetita. Den tha to diavaza afto to vivlio, mporei na gia kapio logo na katelige ke kalo (leme tora..tha mporouse), opos ke na xei omos, poso xrono diathetoume gia tetia peiramata, an tipota ma tipota den mas exei kentrisei pos mporei ke na ekplagoume efxarista?
Ke gia akoma enan logo: oute o kafes oute ta vivlia aksizoun tetia metaxirisi- na "katapinonte" sta grigora ke sta orthia.
stelno ena xamogelo me tis kalimeres mou ke efxes gia omorfi mera.
E.
 
@e.g.
Και για τον καφέ και για τα βιβλία συμφωνώ με μια υποσημείωση. Αν είμαστε βιαστικοί ο εσπρέσο (εξ' ου και εσπρέσο) δίνει λύσεις. Σημειολογικά και μόνο μιλώντας...Μπορεί όλοι να λατρεύουμε το φιλέτο ενός συγκεκριμένου εστιατορίου αλλά κάποιες φορές λόγω συνθηκών (προχωρημένη ώρα, έλλειψη εναλλακτικών λύσεων, υπερβολική πείνα και υπερβολική κατανάλωση αλκοόλ) κάνουμε μια στάση στην καντίνα με το ''βρώμικο'' πίσω από το Χίλτον...
Εσπρέσο, μελομακάρονα, ''βρώμικα'' άντε να δούμε που αλλού θα φτάσουμε...
 
Συμφωνώ απόλυτα για το "Ντα Κάπο". Υπάρχουν και πολλά άλλα ακόμα τα οποία θα μπορούσε να του καταμαρτυρήσει κανείς, αλλά δεν αξίζει να καταναλώνουμε το χρόνο μας γι' αυτό.
 
Δεν ξέρω αν νομιμοποιούμαι να κάνω μια παρατήρηση που μπορεί να είναι και σαχλαμάρα διότι δεν είμαι ούτε δημοσιογράφος ούτε κριτικός, αλλά μήπως δεν πρέπει να κρίνονται όλα τα βιβλία με τα ίδια κριτήρια? Δηλαδή όπως στην αξιολόγηση των εστιατορίων δεν μπαίνουν μαζί τα σουβλατζίδικα με τα γκουρμέ... Πως να το πω, υπάρχουν βιβλία που δεν είναι pura λογοτεχνία, αλλά επιδιώκουν να σταδιοδρομήσουν ως pass-time. Αν το κάνουν έντιμα κι έχουν και μια δυό αρετούλες, μήπως θα 'πρεπε να μπαίνουν σε μια δική τους κλίμακα αξιολόγησης?
ΔΕΝ υπεραμύνομαι του Da Capo, ούτε το έχω διαβάσει ούτε ξέρω τον συγγραφέα προσωπικά.
Για τα υπόλοιπα συμφωνώ με χίλια! (Κυβέρνηση-μαϊντανός, μελομακάρονα κλπ κλπ :-)
 
@anonymous
Θα συμφωνούσα απόλυτα αν οι εκδοτικοί οίκοι ή οι ίδιοι οι συγγραφείς έκαναν αυτούς τους διαχωρισμούς και μας ενημέρωναν εκ των προτέρων τι θα συναντήσουμε...
Όι κοινά αποδεκτοί διαχωρισμοί (μυθιστόρημα, διήγημα, αφήγημα, νουβέλα, ρομάντζο) δεν λειτουργούν πλέον. Αλλά πάλι τι είναι αγνή λογοτεχνία και τι όχι και ποιός το ορίζει;
 
Προς atrapo kai reader
σίγουρα υπάρχουν δημοσιογράφοι που γράφουν καλά
αλλά αυτό που θέλω να πω είναι αν έστελνε το χειρόγραφο με ψευδώνυμο ο συγγραφέας στον οίκο δεν νομίζω ότι θα βγαινε... ή όχι reader?

όλοι έχουν δικαίωμα να δοκιμάσουν την αντοχή του έργου τους, αλλά αν η θέση τους είναι τσόσο ισχυρή (γιατί ΤΩΝ ΓΝΩΣΤΩΝ δημοσιογράφων είναι, φίλοι, κι αυτό παραδεχτείτο το) δεν πλασάρουν το έργο τους αλλά τη θέση τους

δεν απάντησε κανείς αν η κριτική έγραψε γι' αυτό το βιβλίο

δεν έγραψα για τον καλό καφέ ως ρόφημα στο ντακάπο

έγραψα για το περιβάλλον του ντα κάπο και όλους τους δήθεν κάτω από την επίβλεψη του αρχιβλάχου αφεντικού

(έχετε δει πώς μιλάει στα έρημα τα γκαρσόνια;)

φίλε eg ωραίες οι απόψεις σου αλλά παρακαλώ μη γράφεις με λατιν μας βγαίνουν τα μάτια

τα καλύτερα βρόμικα Μαβίλη reader

Ελλάδα 2009
Αφου βγήκε η Παναγιωταρέα αναμένω εναγωνίως το μυθιστόρημα του Κακαουνάκη ενώ το πολιτικό θρίλερ του Τράγκα θα ραγίσει κοκαλα απ' την αγωνία.
όταν γραψει κι ο Χατζηνικολάου τότε θα έχουμε μια ποιότητα στη λογοτεχνία σ' αυτή τη χώρα

Η ΚΑΘΟΔΟΣ ΣΤΟ ΜΑΕΛΣΤΟΡΜ ΕΓΙΝΕ ΜΕ ΒΙΒΛΙΑ ΤΩΝ ΜΕΓΑΛΟΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΩΝ

Φάντομας
 
Είναι πολύ επικίνδυνο αυτό το θέμα της αγνής λογοτεχνίας. Προσωπικά πιστεύω πως ο κάθε συγγραφέας θεωρεί ότι έχει γράψει το αριστούργημα το οποίο παραγνωρίζεται. Αυτό δεν είναι κατ' ανάγκη κακό. Δίναι προφανώς κίνητρο στο συγγραφέα για να γράψει. Το κακό αρχίζει όταν πρέπει αυτό το "αριστούργημα" να κυκλοφορήσει και να έχει πωλήσεις. Ιδιαίτερα όταν ο "συγγραφέας" είναι ένα γνωστό πρόσωπο, όρα έγκριτος Δημοσιογράφος, καθηγητής πανεπιστημίου, άλλο δημόσιο πρόσωπο αναγνωρίσιμο. Πέρα από αυτά έχεις γράψει μια πολύ έξυπνη κριτική.
 
Να κατι που δε θα αγοραζα ποτε, μιας και δεν ειμαι επιρρεπης στα κολπα του μαρκετινγκ. Νομιζω οτι κραζει απο μακρυα (αυτα που λεει ο anonymous). Τιποτε αλλο. Δικαιη βαθμολογια! Αν και μπορουμε να συζυτησουμε για το +0,5 που του ανεβασες ;)
 
@anonymous
Πιστεύω ότι με ψευδώνυμο κανείς δημοσιογράφος ή άλλος επώνυμος δεν θα δοκίμαζε την τύχη του. Και αν την δοκίμαζε θα αντιμετώπιζε ή αδιαφορία ή απορρίψεις. Παρόλα αυτά για να δικάσουμε και να καταδικάσουμε τη δουλειά κάποιου πρέπει να τη διαβάσουμε. Εννοώ ότι αν βλέπει κάποιος στα credits δημοσιογράφος και λέει ''α, αυτός πουλάει το όνομα του'' το εωρώ λάθος. Εγώ δεν κρίνω βιβλία που δεν έχω διαβάσει και το γεγονός ότι αγόρασα τη δουλειά του Λακόπουλου κάτι σημαίνει. Μπορεί να μην μου άρεσε αλλά άλλο το ένα και άλλο να πω ''σίγουρα δεν αξίζει, δεν το αγοράζω''
 
@bibliofagos
Συμφωνώ...Οταν κάποιος γράφει πιστεύει ότι το βιβλίο του δικαιωματικά πάει τουλάχιστον για...Πούλιτζερ! Εχω γίνει δέκτης επιστολών από νέους συγγραφείς που μου λένε μέσες άκρες ότι η δουλειά τους είναι υπέροχη. Δεν είναι θέμα επωνυμίας ή προέλευσης ή επαγγέλματος. Αυτό ισχύει συλλήβδην...
 
@r.uqbar
Είχα τα κέφια μου γιατί ξαναβρήκα όλα τα παληά, πλην ενός, ποστ και τα ανέβασα ξανά και ήμουν επιεικής.
 
Θα συμφωνήσω με τον anonymous ότι ίσως είναι καιρός οι εκδοτικοί οίκοι και οι κριτικοί να δοκιμάσουν μια επαναδιαπραγμάτευση των γνωστών όρων. Ίσως με την είσοδο νέων όρων που θα προσδιορίζουν καλύτερα το κάθε βιβλίο.

Σχετικά με το θέμα της απήχησης του ονόματος και τη σύνδεσή του με την έκδοση και την ενδεχόμενη επιτυχία ενός βιβλίου, να θυμίσω ότι αυτό ισχύει για πολλούς χώρους και όχι μόνο για τον δημοσιογραφικό. Πολιτικοί, Πανεπιστημιακοί, Εκπαιδευτικοί, Δικηγόροι, Ασφαλιστές, Μεγαλοστελέχη επιχειρήσεων, Διευθυντές οργανισμών, Συνδικαλιστές - και ο κατάλογος δεν έχει τέλος. Οπότε καλό είναι να μην κρίνουμε από την ιδιότητα αλλά από το περιεχόμενο και η κριτική αποκτά "εγκυρότητα" και "χρησιμότητα" στον αναγνώστη όταν παρουσιάζει τεκμηριωμένα τις απόψεις της, ανεξάρτητα αν αυτές είναι σύμφωνες με τα γούστα του η όχι.
 
Και κάτι που ξέχασα, σήμερα στο ένθετο του Έθνους, εκτός από πολλές προτάσεις βιβλίων, έχει εκτενές άρθρο για τη λογοτεχνία στο διαδίκτυο.
 
Μάλιστα. Τα σύκα σύκα και η σκάφη σκάφη...
η
τα του καίσαρος τω καίσαρι!

Με την ευκαιρία, καλό το άρθρο στο λογόκηπο, θα σχολιάσω μέσα.
Νάσαι καλά.
 
@atrapos
Συμφωνούμε...Το βασικό είναι το περιεχόμενο ενός βιβλίου και όχι η υπογραφή! Είδα το αφιέρωμα του Εθνους πριν από λίγο και μου άρεσε. Διαφορετικό σε σχέση με τα υπόλοιπα. Και αφού έβαλε και το μπλογκ μου μέσα πως να γράψω κακή κουβέντα (αυτό είναι χιούμορ δικής μου λογικής)...
 
@pirgaris
Ευχαριστώ...Κρατάω τα καλά κείμενα για τον Λογόκηπο και το Λέξημα για να τιμήσω τις προσκλήσεις! Στο τέλος λέω να μεταφερθώ εντελώς και να γράφω μόνο εκεί....
 
Όχι.
Να μη το κάνεις αυτό.
Είσαι πάντα ευπρόσδεκτος εκεί, όποτε θές, αλλά και τούτη δω η σελίδα είναι απαραίτητη.
Σε διαβεβαιώ. Πολύ απαραίτητη.
Μια ελεύθερη κορυφή...
 
Αφού σου αρέσουν τα «κόλπα και τα χούγια» του μάρκετινγκ γιατί δεν οργανώνεις ένα γεγονός που θα στήριζε κάποιο άξιο αλλά θαμμένο έργο ενός, κατά προτίμηση, νέου συγγραφέα;
Κάποιες σκέψεις μου πάνω στη δημιουργία ενός τέτοιου γεγονότος θα μπορούσα να σου προτείνω. Αν νομίζεις πως μπορούμε να συνεχίσουμε πάνω στην πρότασή μου, στείλε μου ένα κενό e-mail στη διεύθυνση: fd@ath.forthnet.gr για να γίνω πιο συγκεκριμένος.
Φιλικά: δ.φ.
 
@anonymous
Οομολογώ ότι δεν κατάλαβα τι εννοείς. Σου στέλνω το μέιλ και μου εξηγείς...Μόνο μην έχεις στο μυαλό σου να...παρουσιάσω κάποιο βιβλίο live διότι ως γνωστόν δεν...εμφανίζομαι!
 
Post a Comment



<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?