Ελληνική λογοτεχνία

'Η ζωή είναι πολύ σύντομη για τα καλά βιβλία, πρέπει να διαβάζουμε μόνο εξαιρετικά βιβλία''. Τίμπορ Φίσερ (Under the frog)

Tuesday, March 07, 2006

 

Ξεφ(τ)υλλίζοντας...part 12

Την ώρα που στις Ηνωμένες Πολιτείες ο μεγαλύτερος μπεστσελερίστας Νταν Μπράουν κάθεται στο εδώλιο του κατηγορούμενου για υπόθεση λογοκλοπής στον ’’Κώδικα Ντα Βίντσι’’ στη δική μας χώρα τα ανάλογα δράματα είναι υπόθεση ενός πολύ πιο περιορισμένου κύκλου ανθρώπων. Μερικά post πιο κάτω θα βρείτε την αναδημοσίευση ενός σχολίου του Δημοσθένη Κούρτοβικ όπου ουσιαστικά κατηγορεί ή ψέγει τον Αύγουστο Κορτώ για λογοκλοπή ή ταύτιση ιδεών (sic!) στο βιβλίο του ’’Αυτοκτονώντας ασύστολα’’. Ο νεαρός συγγραφέας προτίμησε να σιγήσει και δεν εμφανίσθηκε κάποια δημόσια απάντηση ή τοποθέτηση του. Αντ’ αυτού, ανέλαβε την υπεράσπισή του η απολαυστική κ.Κέζα του διπλανού με τα ΝΕΑ μαγαζιού. Γράφει λοιπόν στο ’’ΒΗΜΑ’’ της Κυριακής και στη στήλη της. ’’Δεν υπάρχει τεκμήριο μυθοκλοπής για το Αυτοκτονώντας ασύστολα του Κορτώ, που μοιάζει με το Hell της Λολίτα Πιγ. Το χειρόγραφο του Κορτώ περιφέρθηκε επί μακρόν (σε Εξάντα, Πατάκη, Εστία) προυτού εκδοθεί από τον Καστανιώτη. Δεν θα πρέπει να αποδώσουμε την ταύτιση των δύο συγγραφέων στην ηλικία (γεννήθηκαν ο μεν το 1979 η δε το 1982). Σημαντικότερο είναι ότι αμφότεροι δηλώνουν ως αγαπημένο βιβλίο το Αναζητώντας τον χαμένο χρόνο του Προυστ’’...
Μερικές δικές μου απορίες για τη συνέχεια της ’’πιπεράτης’’ ιστορίας...Θα απαντήσει το Σάββατο ο Κούρτοβικ και θα έχουμε ’’εμφύλιο’’ στο Λαμπρακέικο για χάρη του Αύγουστου; Η θα δώσει τόπο στην οργή; Δηλαδή, η κ.Κέζα προσπαθεί να μας πείσει ότι ο Αύγουστος Κορτώ περιφέρει τα χειρόγραφα του από οίκο σε οίκο αναζητώντας εκδότη; Ενδιαφέρον ακούγεται αλλά για να είμαι ειλικρινής δεν με πείθει, αφού ο συγγραφέας έχει επιτυχίες και την ικανότητα (πολυγραφότατος γαρ...) να προλαβαίνει όλες τις ανάγκες και τη ζήτηση! Για τους γνωρίζοντες βέβαια πρόσωπα και πράγματα στη λογοτεχνία η ’’παρέμβαση’’ της κ.Κέζα δεν είναι αυτεπάγγελτη αφού ο Κορτώ΄(όπως και ο Χωμενίδης και η Μιχαλοπούλου και αρκετοί άλλοι) αναδείχθηκαν μέσα από το δικό της περιοδικό ’’Να ένα μήλο’’ και παλαιότερα ο Κούρτοβικ τους είχε αποδώσει συλλήβδην τον χαρακτηρισμό ’’Μηλίτες’’!
- Ο ’’Ψυχογιός’’ τρίβει τα χέρια του και μετράει πωλήσεις. Σύμφωνα με τις επίσημες δηλώσεις του το προηγούμενο βιβλίο του Καρακάση ’’Αθηνά, ευτυχώς που δεν γεννήθηκα όμορφη’’ πούλησε πάνω από 150.000 αντίτυπα. Ο Καρακάσης επιστρέφει με δύο βιβλία ταυτόχρονα. Το διήγημα ’’Ιστορίες για τον Θεό και τον άνθρωπο’’ και το ερωτικό μυθιστόρημα ’’Η αγάπη δεν έχει τέλος’’ , μια ιστορία που ξετυλίγεται στη Σμύρνη λίγο πριν από την καταστροφή του 1922. Ο τύπος συνεχίζει να μένει άφωνος από το εκδοτικό θαύμα που λέγεται Καρακάσης αφού πρόκειται για συγγραφέα που ξεκίνησε τη δράση σε προχωρημένη ηλικία (σήμερα αν δεν κάνω λάθος είναι πλέον 70 ετών) και για το προηγούμενο βιβλίο του που έσπασε τα...ταμεία δεν έγραψαν λέξη όλοι οι έγκριτοι κριτικοί. Γόνος λογοτεχνικής οικογένειας (ο θείος του Σταύρος ανήκε στην ομάδα των Αλεξανδρινών συγγραφέων και ποιητών) ο Αιγυπτιώτης, ζει σήμερα στο Ναύπλιο και το προηγούμενο βιβλίο του διαδόθηκε από ’’στόμα σε στόμα’’. Ευπατρίδης σε εμφάνιση, μεταφέρει τον αέρα μιας άλλης εποχής στα βιβλία του και η λογοτεχνική κοινότητα προσπαθεί να εξηγήσει την επιτυχία του κόντρα σε ένα ολόκληρο σύστημα, που αδιαφορεί ή τον αγνοεί. ’Οπως ακριβώς και τον Πολυράκη! Μήπως απλά αυτές οι δύο περιπτώσεις αποτελούν την ’’εκδίκηση του συγγραφέα’’;
- Στα τέλη Δεκεμβρίου που αποφάσισα να ’’ανοίξω’’ αυτό το ιστολόγιο έβαλα και ένα μετρητή στο κάτω αριστερά μέρος για να ξέρω αν όσα γράφω υπάρχει κάποιος που τα διαβάζει και αν αξίζει τον κόπο η ώρα που ξοδεύω καθημερινά. Στην αρχή, η κατάσταση ήταν απογοητευτική αλλά από τα μέσα Ιανουαρίου και μετά άρχισε να μεγαλώνει ο αριθμός των επισκέψεων που αισίως φτάνει όπου να ναι τις 1000! Παράλληλα, είναι αρκετοί εκείνοι που προτιμούν τη μέθοδο της επικοινωνίας μέσω mail αφού διαβάσουν όσα έγραψα. Οι περισσότεροι είναι λογοτέχνες που μου συστήνονται (ξέρω δηλαδή με ποιούς αλληλογραφώ), ορισμένοι είναι ανώνυμοι αναγνώστες. Προχθές, έφτασε στην ηλεκτρονική μου διεύθυνση ένα mail (από άγνωστο αποστολέα) με προτάσεις βιβλίων και μικρά σχόλια για το καθένα!!! Όλα μάλιστα από τον ίδιο εκδοτικό οίκο (ΙΩΛΚΟΣ), δεν υπήρχε ένδειξη ότι πρόκειται για κάποιο δελτίο τύπου της εταιρείας και προβληματίστηκα αν έπρεπε να το αναπαράγω. Παρ’ όλα αυτά και επειδή μισώ κάθε μορφή λογοκρισίας και από το πρώτο post δήλωσα ανοιχτός σε απόψεις, θέσεις, αναφορές και κρίσεις θα αναδημοσιεύσω το mail με μια δική μου υποσημείωση. ΔΕΝ ΕΧΩ ΔΙΑΒΑΣΕΙ ΚΑΝΕΝΑ ΑΠΟ ΑΥΤΑ ΤΑ ΒΙΒΛΙΑ και απ' ότι είδα δεν νομίζω ότι θα αγοράσω κάποιο. Αυτό βέβαια δεν εμποδίζει κάποιον που θα ρίξει μια ματιά να πράξει το αντίθετο...
’’Αγαπητέ, σου στέλνω μια λίστα με πολύ ενδιαφέροντα βιβλία που κυκλοφόρησαν πρόσφατα -τους τελευταίους μήνες ή εβδομάδες- στην αγορά. Περιμένω την κρίση σου.
1. Η Μαργαρίτα, Ελένη Αργέστη. Μόνο η ξαδέλφη της λάτρευε τη Μαργαρίτα αντικείμενο πόθου των ανδρών και ζήλιας των γυναικών.
2. Στοίχημα ζωής και άλλες ιστορίες, Φαίδρα Ζαμπαθά-Παγουλάτου. Η συγγραφέας μέσα από τη ζωή, το θάνατο και τη μοναξιά αποδεικνύει ότι κάθε όνειρο μπορεί να γίνει πραγματικότητα.
3. Απόσταγμα μνήμης, Φόνη Ρέπουλη. Πρώτη δουλειά της Φόνης Ρέπουλη. Την ώρα της φυγής ενός από τους δύο διαλέγει η συγγραφέας για να ξετυλίξει τον πρότερο κοινό βίο τους. Ενα βιβλίο διαφορετικό, ωδή στην αξιοπρέπεια και τον αλληλοσεβασμό, γεμάτο από ευαισθησία.
4. Ουρανός γεμάτος όνειρα, Ανδρέας Ζάκας. Η ιστορία της ζωής του Γρηγόρη που ξεκινάει από ένα ορεινό χωριό και καταλήγει στο Μόναχο, ενώ ενδιάμεσα ψάχνει τον μεγάλο χαμένο του έρωτα.
5. Η καραβοκύρισσα και άλλα διηγήματα, Ελένη Β. Πίππα και Αντώνης Χ. Κούρος. Δύο καταξιωμένοι συγγραφείς συνεργάζονται σε έξι διηγήματα περιπλάνησης.
6. C-Minor, Χαριτίνη Ξύδη. Η συγγραφέας το περιγράδει ως ’’αιρετικό ρομάντζο’’, είναι γραμμένο σε πρώτο, παραληρηματικό ορισμένες φορές, πρόσωπο και ύφος, γεμάτο ποιητικές αναφορές και καταπιάνεται με μια ερωτική ιστορία.
Comments: Post a Comment



<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?